De Chevrolet Camaro ZL1 is de ultieme variant van deze muscle car en wordt aangedreven door de LSA-motor van General Motors. Deze drukgevoede 6.2-V8 ontwikkelt in de Camaro 557 pk en 745 Nm, iets minder dan in het vooronder van de Cadillac CTS-V (567 pk) omdat hij gebruikmaakt van een kleinere Eaton-compressor. De Amerikaan wordt aangedreven op de achterwielen via een manuele versnellingsbak met zes korte verhoudingen en dubbele koppeling. Een differentieel met beperkte slip moet de achtertrein in het gareel houden.
Gezien het kaliber van de V8 moesten de ingenieurs van Chevrolet verschillende aanpassingen doorvoeren aan het chassis. De ZL1 is uitgerust met de gestuurde ophanging Magnetic Ride, die de keuze laat tussen twee afstellingen: Tour of Sport. De voor- en achtertrein kregen een aangepaste afstelling en de verankeringspunten van de antirolstangen werden verplaatst. Verder werden zowel de aandrijf- als de achteras verstevigd en heeft de ZL1 recht op imposantere remschijven: vooraan 370 millimeter groot en voorzien van Brembo-remzadels met zes zuigers, achteraan zijn de schijven 365 millimeter groot en uitgerust met Brembo-remzadels met vier zuigers. Deze ultieme variant staat op gesmede lichtmetalen velgen van twintig duim met Goodyear Supercar F2-banden.
Ook uiterlijk werd de ZL1 grondig gewijzigd. De voor- en acherbumper, met diffusor, zijn speciaal voor deze variant getekend, evenals de dubbele uitlaat en de motorkap met luchthappers en een centraal deel van koolstofvezel. Binnenin heerst echter een sombere sfeer en werd gekozen voor suède. Het afgeplatte stuurwiel bevestigt de sportieve inborst van deze muscle car. Een audio-installatie van Bose en een achteruitrijcamera behoren tot de standaarduitrusting. De Camaro ZL1, die onthuld werd op het salon van Chicago, zal vanaf 2012 gebouwd worden. De constructeur gaf nog geen enkele informatie vrij over de prestaties, maar de prototypes rijden wel al rond op de weg en op circuits in Duitsland en de VS. In de loop van dit jaar zou het testwerk moeten worden afgerond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!