PSA heeft binnenkort op alle etages een SUV in zijn aanbod. Er zijn er bij Peugeot (3008/5008), bij DS (DS 7, in afwachting van een compacter model dat op het salon van Parijs wordt onthuld) en bij Citroën, waar de C3 Aircross vandaag het gezelschap krijgt van de C5 Aircross, die de verouderde C4 Aircross op basis van de Mitsubishi ASX opvolgt. De nieuwkomer is al een paar maand verkrijgbaar in China en steekt nu ook bij ons van wal. Via de modulaire architectuur EMP2 is hij nauwverwant met de Peugeot 3008/5008 en de Opel Grandland X. De 4,5 meter lange C5 Aircross heeft een wielbasis van 2,73 meter en belooft een van de ruimste SUV’s in zijn segment te worden, wat ook blijkt uit zijn koffervolume van 580 liter of zelfs 720 liter met de over 15 centimeter verschuifbare achterbank met een rugleuning die onder een hoek van 26,5 graden kan worden versteld. De foto’s lijken te tonen dat achterin drie mensen kunnen zitten, terwijl de koffervloer, die in twee standen in de hoogte verstelbaar is, een perfect vlakke laadvloer vrij kan maken (tot 1.630 liter).
Hydraulische aanslagpunten
In het lastenboek van de C5 Aircross stond een “Citroënwaardig comfort”. Dat betekent dat het wollige karakter van de beroemde hydropneumatische ophanging, die vandaag niet meer wordt gemaakt, terug tot leven moest worden gewekt. Daar is een trucje voor dat trouwens al is gebruikt door de C4 Cactus: schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Dat betekent dat in de dempers twee extra systemen met olielagen worden ingebouwd om de bewegingen ervan sterker af te remmen. Samengevat geeft dit 3 schokdempers in één: een met lage weerstand die de hoge frequenties onderdrukt en twee stuggere die de grotere oneffenheden moeten opvangen, zowel bij het in- als het uitveren. Dit comfortidee zien we ook terug in het interieur, met meer rijkelijk gevulde stoelen (met massagefunctie naargelang van de versie) of gelaagde zijruiten. De C5 Aircross wijdt nog geen autonome rijtechnologie in, maar kan wel rekenen op de meest courante veiligheidssystemen zoals dodehoeksensoren, een automatische remfunctie voor en na een botsing, verkeersbordherkenning en een adaptieve snelheidsregelaar met stop&go-functie.
Plug-in hybride
Het motorenpalet bestaat aanvankelijk uit 5 krachtbronnen: 2 benzines en 3 diesels. Op benzine zijn er de Puretech 130 en 180 pk, op diesel de BlueHDI met 130 pk, 130 pk en automaat (8 versnellingen) en met 180 pk. Voorlopig staat geen enkele versie met vierwielaandrijving op de planning, maar eind 2019 wordt deze C5 Aircross de allereerste plug-in hybride Citroën uit de geschiedenis. Voorlopig weten we nog niets over die versie, tenzij dan dat hij een gecombineerd vermogen zou bieden van 300 pk en dat het elektrische rijbereik in theorie rond de 60 kilometer zou liggen – in werkelijkheid ongetwijfeld 40 tot 45 kilometer. Hoe dan ook is de C5 Aircross voor Citroën van kapitaal belang, want hij moet enerzijds zijn plaats veroveren in een goed gevuld SUV-segment en anderzijds de rol van topversie binnen het Citroën-gamma overnemen van de C5, die nog zeker een paar maand moet wachten voor hij wordt vernieuwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!