Stellantis maakt er tegenwoordig een sport van om zo veel mogelijk verschillende modellen op dezelfde technische basis te zetten. Zo kan je deze nieuwe Citroën C3/ë-C3 Aircross zien als de Franse neef van de onlangs voorgestelde Opel Frontera: ze bouwen allebei op het Smart Car-platform dat Stellantis introduceerde op de jongste generatie van de Citroën C3. Hoewel het koetswerk van deze al dan niet elektrisch aangedreven SUV slechts 4,39 meter lang is, belooft de Franse constructeur een interieur dat tot zeven zitplaatsen telt.
Citroën C3 en ë-C3 Aircross – Stijl
Visueel is de C3 en ë-C3 Aircross overduidelijk een Citroën – pal op de neus gezien is de gelijkenis met de kleinere C3 en ë-C3 treffend, waarbij enkel de bumper lijkt te verschillen. In zijaanzicht verraden het profiel en de vorm van de zijruiten de verwantschap met de Opel Frontera, maar de hele achterkant sluit opnieuw eerder aan bij die van de C3. Net zoals bij die kleinere broer biedt Citroën ook hier kleurige en verwisselbare clips aan voor de bumper vooraan en het achterste zijruitje.
Citroën C3 en ë-C3 Aircross – 5 of 7 zitplaatsen
Citroën biedt de C3 en ë-C3 Aircross aan als vijf- of als zevenzitter. De eerste biedt de inzittenden op de tweede rij een maximum aan beenruimte; de tweede is achterin qua knieruimte vergelijkbaar met de kleinere C3 en ë-C3, maar dan met met 25 millimeter extra in de breedte en dus twee extra zitjes in de koffer.
Voor bagage is er met zeven zitplaatsen in gebruik wel geen plaats meer: een schamele 40 liter, tegenover 330 liter in vijfzitsopstelling. Toch is het op die derde rij niet zo Spartaans als je misschien zou denken: er zijn ventilatiemonden, armsteunen, bekerhouders en zelfs een USB-poort om je smartphone of tablet op te laden.
Kies je voor de vijfzitsversie, dan staat de achterbank op de tweede rij 65 millimeter verder naar achteren, terwijl de C3 Aircross dan een laadvolume heeft van 460 liter, uit te breiden naar 1.600 liter door de achterbank (in 60/40-verhouding) neer te klappen. Dankzij een verstelbare bodem kun je dan kiezen voor een vlakke laadvloer.
Citroën C3 en ë-C3 Aircross – Motoren
Qua aandrijfopties loopt de Citroën C3 Aircross parallel met dat van vergelijkbare modellen binnen de Stellantis-groep. Dat betekent dat je ook hier kunt kiezen tussen een puur elektrische variant enerzijds en verschillende versies van de 1,2 liter grote turbodriecilinder op benzine anderzijds (een evolutie van de PureTech, met een distributieketting in plaats van een riem), namelijk met of zonder mildhybride ondersteuning op 48 volt.
- Citroën C3 Aircross 1.2 Turbo - benzine – 100 pk – manuele zesbak
- Citroën C3 Aircross 1.2 Hybride - benzine 136 pk – gerobotiseerde eDCT-zesbak
- Citroën ë-C3 Aircross – elektrisch – 113 pk – LFP-batterij van 44 kWh
Citroën maakte nog geen WLTP-rijbereik bekend voor de elektrische versie, maar geeft wel mee dat de auto zal kunnen beschikken over een interne lader van 11 kW en zal kunnen snelladen met 100 kW – reken in dat geval op een klein halfuur om het batterijpeil van 20 naar 80 procent te krijgen. Vanaf 2026 volgt ook nog een ë-C3 Aircross met een grotere batterij; die zou een WLTP-actieradius moeten hebben van meer dan 400 kilometer.
Citroën C3 en ë-C3 Aircross – Prijs
Concrete prijzen voor ons land zijn er nog niet, maar die beloven wel erg scherp te zijn. Er is sprake van minder dan 20.000 euro voor de instapversie op benzine met 100 pk, terwijl de ë-C3 Aircross in zijn basisversie niet meer dan 28.000 euro zou gaan kosten. Dat zijn dan vanafprijzen voor de variant met vijf zitplaatsen, welteverstaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!