Citroëns nieuwe familie van benzinemotoren beleeft haar debuut onder de motorkap van de C3 en de DS3. Deze blokken, met de naam Puretech, hebben een kleine cilinderinhoud en diverse technologieën om minder te verbruiken en te vervuilen. Zo kozen de ingenieurs voor een architectuur met drie cilinders. Verder hebben ze gewerkt aan de interne weerstand, de beperking van het gewicht, de compressieverhouding (11:1) en de stroomlijn in de inlaatlijn en rond de zuigerkoppen.
De driepitters hebben verder een distributie met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder die rechtstreeks door stoters worden bediend. Verder wordt het principe van de 'split cooling' gehanteerd, wat betekent dat het koelingscircuit van het cilinderblok en de cilinderkop kunnen worden afgescheiden om de motor bijvoorbeeld sneller op temperatuur te laten komen wanneer hij koud staat. Verder is een hydraulisch gestuurde continu variabele kleppentiming geïnstalleerd en herlaadt de alternator de batterij wanneer de auto in vrijloop staat.
De Puretech VTi 68 1.0 is 999 cc groot en levert 68 pk. Dat is 10 pk meer dan de 1.1-viercilinder die hij komt vervangen. Hij is te vinden in de C3 en tekent daar een normverbruik op van 4,3 l/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 99 g CO2/km. De Puretech VTi 82 1.2 is 1.199 cc groot, levert 82 pk en vervangt de 1.4-viercilinder. Hij verstookt officieel 4,5 l/100 km en stoot dus 104 g/km uit. Een tot 72 pk toegeknepen variant van die motor is te vinden in de C- Élysée, die bij ons niet verkrijgbaar is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!