Het verhaal begint op 24 februari 2022, wanneer Russische troepen binnenvallen in buurland Ukraine. In de weken en maanden die op het conflict volgen, besluiten een heleboel bedrijven hun activiteiten in Rusland te staken. Waaronder Renault, dat zijn productiesite in Moskou van de hand deed. Die fabriek draagt sinds kort een nieuwe naam: de Moscow Automobile Plant Moskvitch.
Want Moskvitch maakt een comeback. Het Russische merk ging overkop in 2002, omdat het geen vuist kon vormen tegen de Europese en Aziatische concurrentie die Rusland overspoelden na het vallen van de Berlijnse Muur en het doorknippen van het IJzeren Gordijn. De fabriek in Moskou werd verkocht aan Renault, dat de site gebruikte voor de productie van de Logan. Maar inmiddels worden er dus opnieuw Moskvitch-modellen gebouwd.
Met hulp van China
Als we President Vladimir Poetin mogen geloven, dan kan Rusland wonderen verrichten. Maar een wagen ontwikkelen en productieklaar krijgen in amper enkele maanden tijd? Daarom stak China een handje toe, want de nieuwe Moskvitch 3 is eigenlijk een JAC JS4. Die compacte SUV wordt als bouwdoos - als Semi Knocked-Down package (SKD) - naar de Russische fabriek gestuurd en in Moskou in elkaar gezet. De arbeiders moeten enkel het logo vervangen door Moskvich-naamplaatjes.
Net zoals het donormodel van JAC-orgine wordt de 4,41 meter lange Moskvitch 3 aangeboden met een 1,5 liter-benzinemotor die een vermogen van 150 pk paart aan een maximaal koppel van 210 Nm. Je hebt de keuze tussen een manuele zesversnellingbak of een continu variabele transmissie (CVT). Het gamma telt ook een 100% elektrische, op de JAC e-JS4 gebaseerde variant van de Moskvitch 3, die een systeemvermogen van 197 pk zou combineren batterijpakket van 66 kWh. Rijbereik? 500 kilometer, toch volgens de Chinese meetcyclus.
Als alles volgens plan verloopt, dan worden er in 2022 nog 600 exemplaren van de Moskvitch 3 gebouwd, waarvan 400 met benzine- en 200 met elektromotor. Om het tempo in 2023 flink op te trekken. Het is ook de bedoeling steeds meer onderdelen in Rusland te produceren, zodat die vanuit China aangeleverde bouwpakketten niet langer nodig zouden zijn.
Belgische connectie
Moskvitch werd opgericht na de Tweede Wereldoorlog opgericht door de Sovjet-Unie, die de volledige productielijn van de Opel Kadett hadden meengenomen van Duitsland naar Moskou. Het merk kende best wat succes, ook buiten Rusland. Ze hadden zelfs een fabriek in België, want de Moskvitch 408 werd een tijdje in elkaar geschroefd in Vilvoorde.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!