Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Cyan Racing bouwt restomod op basis van de Volvo P1800

Geschreven door Klaas Janssens op 02-09-2020

Cyan Racing kruist de Volvo P1800 met de S60 WTCC. Het resultaat is om van te smullen.

Cyan Racing is aan de slag gegaan met een klassieke Volvo P1800 uit 1964. De modificaties gaan wat verder dan de blauwe koetswerkkleur of de gesmede 18-duimsvelgen, want de Zweedse renstal kruiste deze oldtimer met een racewagen. Niet zomaar een racewagen, maar de Volvo S60 TC1 waarmee ze in 2017 het Wereldkampioenschap voor Toerwagens (WTCC). De wagen werd bestuurd door Thed Björk, die ook hielp bij de ontwikkeling van de Cyan P1800.

Onder de motorkap van de Cyan P1800 ligt een turbomotor die nauw verwant is met de krachtbron van de WTCC-winnende Volvo S60. Het gaat om een 2 liter-turbomotor die een piekvermogen van 420 pk combineert met een maximumkoppel van 455 Nm. Hoewel de rode zone op 7.700 omwentelingen per minuut ligt, beloven de ingenieurs power in alle toerentalregionen. De geblazen vierpitter drijft de achterwielen aan via een uit koolstofvezel vervaardigde aandrijfas en een manuele vijfversnellingsbak van Holinger-makelij. Een mechanisch sperdifferentieel zorgt voor meer grip en extra driftmogelijkheden.

Cyan P1800

Geen rijhulp, wel carbon

Met deze P1800 heeft Cyan Racing een puur en onversneden stuurmansauto willen maken. Rijhulpmiddelen heeft deze Volvo niet; zelfs een ABS-remsysteem schittert door afwezigheid. Maar de met Pirelli PZero omgorde en met een centrale moer gezegende 18-duimsvelgen (maatje 235/40 voor- 265/35 achteraan) vullen zich wel met een stevige remmenset met stalen schijven. Want die bieden meer gevoel dan koolstofkeramische exemplaren, klinkt het.

Cyan Racing nam ook het koetswerk en het onderstel van de Volvo P1800 onder handen. Waar nodig kreeg de structuur uit carbon opgetrokken verstevigingswerken die de rigiditeit aanzienlijk optrekken zonder kilo's toe te voegen. Ook een uit titanium opgetrokken rolkooi is standaard. Met een gewicht van 990 kilogram blijft de Cyan-creatie mooi onder de grens van de ton. Ook de ophanging werd helemaal herbekeken, want de P1800 vertrouwt op double wishbones.

Cyan P1800

Productieplannen?

De P1800 is meer dan een prestigeproject van Cyan Racing, want de Zweden willen deze restomod ook te koop aanbieden. Over de prijszetting of de oplage wordt nauwelijks gecommuniceerd, enkel dat geïnteresseerden contact kunnen opnemen en hun exemplaar helemaal naar wens kunnen samenstellen.

Cyan Racing heeft een historische link met Volvo, maar opereert volledig onafhankelijk. Het werd opgericht in 1996 als Polestar, dat zich bezighield met de racerij, met de tuning van Volvo-modellen en met sportieve projecten zoals de C30 en S60 Polestar Concept Prototype. Tot in 2015, het jaar waarin Volvo zich de Polestar-benaming toeëigende en het team zich herdoopte tot Cyan Racing. Tegenwoordig is het een elektrisch submerk van de Geely-groep waartoe ook Volvo behoort.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten