In het Renaulution-plan van Luca de Meo – de nieuwe baas van de Renault-groep – bekleedt Dacia een belangrijke strategische plek. Met zijn intelligente, eenvoudige en betaalbare producten raakt het van oorsprong Roemeense merk een gevoelige snaar in deze tijd van energietransitie waarin elektrische auto’s nog te duur zijn, eenvolumers van het toneel zijn verdwenen en ‘klassieke’ nieuwe auto’s steeds minder democratisch worden. Met de Jogger, een cross-over met 7 zitplaatsen, wil Dacia een betaalbare oplossing bieden aan kroostrijke gezinnen.
Stoere look
Als goede cross-over vertoont de Jogger een avontuurlijk design, dankzij een hoge bodemvrijheid, grote wielen, kunststof beschermingselementen en massieve dakrails. Bij de lancering wordt nog een speciale versie aangeboden met een nog meer uitgesproken stoere look, die Extreme werd gedoopt.
De Jogger onderscheidt zich vooraan met een breed radiatorrooster en een erg horizontale motorkap met twee bulten die de indruk van robuustheid en sportiviteit moeten versterken, terwijl in zijaanzicht de wielen op de uitersten van het koetswerk werden geplaatst. Boven de achterklep werd een kleine spoiler gemonteerd, terwijl de achterruit wordt geflankeerd door verticale lichtblokken. De flanken vertonen gespierde spatborden zoals bij de Sandero en de uitsnijding van de achterste zijruit doet denken aan de eerste Logan MCV.
Zeven inzittenden en grote koffer
Ondanks die vage verwijzing naar de Logan MCV van de eerste generatie is de Jogger volledig nieuw en rust hij op het CMF-B-platform dat werd ingewijd door de Sandero. Als gezinswagen bij uitstek biedt de Jogger veel ruimte. Met een lengte van 4,55 meter en een wielbasis van 2,90 meter biedt hij plaats aan 5 of 7 inzittenden. En ook de kofferruimte mag er zijn. In zevenzitsconfiguratie beperkt het volume zich tot 213 liter, maar met enkel de voorstoelen rechtop wordt dat 1.819 liter. Bovendien heeft de Jogger dankzij een genereuze bodemvrijheid van 200 mm allewegencapaciteiten, in tegenstelling tot de Logan MCV, de Dokker of de Lodgy. Bovendien kan de Jogger rekenen op de moduleerbare dakstangen die we al zagen op de nieuwe Sandero en de Renault Kangoo.
Eindelijk een hybride
Onder de motorkap van de Jogger liggen natuurlijk Renault-motoren, meer bepaald de eenliter-driecilinder TCE 110 en zijn lpg-afgeleide Eco-G 100, die een rijbereik van meer dan 1.000 km belooft dankzij zijn benzinetank van 50 liter en zijn gastank van 40 liter, terwijl zijn (WLTP-)normverbruik 7,6 l/100 km bedraagt en hij kan uitpakken met een CO2-normuitstoot van slechts 121 g/km. Een diesel is er niet, maar de grote nieuwigheid is de komst van een hybridevariant, die een 1.6 op benzine combineert met twee elektromotoren. Een architectuur die we al kennen van sommige Renault-modellen. Deze hybride zal pas beschikbaar zijn vanaf 2023 en is uitgerust met een batterij van 1,2 kWh. Deze versie wordt allicht de minst dure hybride zevenzitter op de markt.
Moderne connectiviteit en veiligheid
Het interieur van de Jogger legt de lat wat hoger voor het budgetmerk. Vanaf het tweede uitrustingsniveau wordt het dashboard bijvoorbeeld voorzien van een textielstrook. Aan opbergmogelijkheden is geen gebrek. Ze zijn verspreid over heel het interieur en hebben allemaal samen een volume van 24 liter. Wat de ergonomie betreft, maakt het aanraakscherm wel gebruik van aanraaktechnologie, maar zijn er nog wel fysieke knoppen voor het instellen van de airco en de rijhulpsystemen.
Naast zes airbags standaard biedt de Dacia Jogger – standaard of als optie – de voornaamste rijhulpsystemen, zoals een automatische noodremfunctie, een dodehoekcontrole, een automatische parkeerrem met vertrekhulp voor op hellingen, enzovoort. De Media Control-interface biedt bluetooth- en USB-verbindingen en een digitaal scherm van 3,5 duim voor de boordcomputer, maar via de app Dacia Media Control zijn ook bepaalde steminstructies mogelijk.
Het infotainmentluik wordt toevertrouwd aan een aanraakscherm van 8 duim in het midden van het dashboard dat lichtjes naar de bestuurder is gericht. De interface is draadloos compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Op de optielijst staan onder meer zaken als stoelverwarming, keyless-go, een snelheidsregelaar, een automatische airco met digitale weergave en automatische lichten en ruitenwissers.
Prijs en leveringen
Vanaf december 2021 kan de Jogger worden besteld. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!