Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / EXCLUSIEF - Ford Focus RS 2016: eerste ervaringen als passagier

Geschreven door David Leclercq op 29-10-2015

Op de technische pistes van het ontwikkelingscentrum van Lommel konden we van naderbij kennismaken met de nieuwe Ford Focus RS. Weliswaar als passagier, maar toch werd het een ervaring om nooit te vergeten.

De nieuwe Focus RS is dus bijna klaar, al wordt hij pas begin volgend jaar op de markt gebracht. Ford postte een reeks filmpjes over de ontwikkeling van het model en nodigde ons uit naar Lommel, naar het testcentrum in België, om van naderbij kennis te maken met deze nieuwe sportieveling. We mochten enkel plaatsnemen in de kuipzetel op de passagiersplaats, maar daar kunnen we u al heel veel over vertellen.

Uniek concept

Hoewel er al wat technische informatie was doorgesijpeld, zijn we toch meer te weten gekomen over deze nieuwe sportieveling, waarvoor duidelijk aanzienlijke inspanningen geleverd werden.  Het model wordt gebouwd naast de klassieke Focus in het Duitse Saarlouis, maar de structuur werd verstevigd om de stijfheid, die nodig is voor de overdracht van het vermogen, te vergroten. De verstevigingen werden onder andere aangebracht ter hoogte van de achterste wielkasten, maar ook helemaal rond de bevestiging van de achterophanging, waarbinnen zich een ronduit revolutionair systeem van vierwielaandrijving bevindt.

Een helse vierwielaandrijving

Het GKN-systeem is eigenlijk al bekend, want onder andere de Range Rover Evoque is ermee uitgerust. Maar hier gaat het om een nieuwe versie, die in het teken staat van sportiviteit en driften. Om te beginnen is er geen sprake van een middendifferentieel. De uitgaande as van de versnellingsbak draait constant, maar is verbonden met twee elektronische koppelingen aan beide kanten van de achterwielen, zodat het koppel doorgestuurd wordt naar elk van de wielen, maar dan wel onafhankelijk, om zo een vectoriële verdeelfunctie van het koppel te garanderen voor een correcte wegligging in de bochten. En niet zomaar een beetje, want Ford koos ook voor een verschil in rotatiesnelheid tussen de voor- en achterwielen (ten voordele van de achterwielen, die 1,8 procent sneller draaien wanneer ze belast worden) om zo overstuur te bekomen.

Deze techniek bestaat op dit moment enkel bij Porsche op de 911 Turbo, maar dan omgekeerd, want daar zijn het de voorwielen die sneller draaien (+ 2,5 procent). Iemand moest er gewoon op komen. En we mogen gerust zijn: dat verschil in snelheid houdt geen enkel risico in voor de banden of de overbrenging in rechte lijn, aangezien de koppelingen in dat geval open zijn. In het totaal zou deze vierwielaandrijving maar 60 kilo wegen, wat heel redelijk lijkt. De statische verdeling bevoorrecht de achterkant voor 55 procent, maar de overdracht kan tot 70 procent oplopen, terwijl de verdeling tussen de achterwielen onderling tot 90 procent kan gaan. Dat wordt swingen…

4 cilinders

De drukgevoede viercilinder van 350 pk en 440 Nm is uiteraard die van de Mustang, maar dan een aangepaste versie. Zo heeft de twin scroll-turbo een grotere turbine en intercooler. Het resultaat is een expressieve motor die een mooi rauw geluid produceert, ook al heeft hij niet meer het meeslepende timbre van de tweede Focus RS, die uit 2009. De versnellingsbak is nog steeds manueel, een keuze die waarschijnlijk voortvloeit uit de ondertussen wereldwijde uitstraling van deze RS, die ook in China en de Verenigde Staten verkocht zal worden. De Amerikanen zijn immers dol op mechanische versnellingsbakken als het om sportwagens gaat.

Op maat

Ophanging, stuurinrichting en remmen werden uiteraard herbekeken met het oog op de prestaties. Globaal genomen werden de elementen versterkt en de gewrichten vernieuwd, terwijl de schokdemping nu gestuurd is. Er zijn twee mogelijke standen: Normaal en Sport (40 procent stugger), maar er is geen Comfort-modus, want bij Ford wilde men geen stand die een slappere demping veronderstelt en die afbreuk zou kunnen doen aan de koetswerkondersteuning. We begrijpen dat… De flexibiliteit van de veren is trouwens ook groter, 33 procent vooraan en 38 procent achteraan.

Dankzij de velgen in gesmeed aluminium werd 950 gram gewonnen per wiel, terwijl enkel de speciaal voor deze Focus gehomologeerde Michelin SuperSport-banden gemonteerd worden. Als optie kun je echter ook kiezen voor de semislicks Pilot Sport Cup 2, die beter geschikt zijn voor rondjes op het circuit, evenals voor remmen van Brembo (met vooraan klauwen met vier zuigers en schijven met een diameter van 350 millimeter), die volgens Ford bestand zijn tegen een intensief gebruik van 30 minuten op circuit. Het stuur is ook directer dan bij de ST (13,7:1 in plaats van 13,0:1), terwijl Ford de tandheugel met variabele overbrengingsverhouding heeft laten vallen voor een exemplaar met vaste overbrenging die meer lineariteit biedt.

4 duidelijke modi

Voor we plaatsnamen in de Focus RS, legt David Put, ingenieur en tester die ook de twee vorige RS-modellen ontwikkelde, ons uit dat het model ook vier werkingsmodi biedt. Normal, Sport, Track (circuit) en, wat onverwachter, Drift. Ze bepalen elk een specifieke setup voor de vierwielaandrijving, de schokdemping, de stuurbekrachtiging, de stabiliteitscontrole en de uitlaatklep. Hij verduidelijkt trouwens nog dat het geen zin heeft om de Track-modus te selecteren op de weg, omdat deze exclusief bedoeld is voor het circuit. Nieuw in vergelijking met de Focus RS van 2009 is dat de stabiliteitscontrole voortaan volledig uitgeschakeld kan worden, maar wel manueel. Met een Drift-modus lijkt ons dit inderdaad zeker noodzakelijk. Het water komt ons al in de mond, al zal het niet makkelijk zijn voor onze testrijder, want piste 7 van Lommel telt vandaag heel wat droge en natte delen. Hij zal moeten doseren.

Als een echte achterwielaandrijver

Vanaf de eerste bocht in Drift-modus, waarschijnlijk de spectaculairste van de vier, begrijpen we dat de Focus RS een uniek product is in zijn genre, want hij laat zich met onthutsend gemak dwars zetten en onderhoudt driftpartijen op een indrukwekkende manier. In die mate dat we ons afvragen of Ford ons hier geen achterwielaandrijver heeft voorgeschoteld... Want eerlijk is eerlijk, deze Focus RS lijkt zich te gedragen als een BMW met een zware motor, genre 235i of M3/M4. We waren in ieder geval verbaasd over de beweeglijkheid van de auto en zijn vermogen om te driften, en dit allemaal met een motorgeluid dat er volop voor gaat, want Ford heeft zelfs een inspuitingsstrategie voorzien die in staat is om de typische geknetter van rally-auto’s te reproduceren. Schitterend gewoon.

De bochten en rondes volgen elkaar op. Onze gastheer overloopt de andere modi, maar geen enkele lijkt zo leuk als de Drift-modus, zelfs niet de Track-stand, die, ook al lijkt die de doeltreffendheid wel te vergroten, de auto meer centreert en niet meer zo’n ruime en plezierige driftpartijen mogelijk maakt. We keren terug naar de stand met de onzegbare overtuiging dat deze Focus RS uniek in zijn genre is, want hij is uitzonderlijk dynamisch tijdens het rijden. Begin januari vertellen we u er meer over, zodra we zelf achter het stuur hebben mogen zitten. Het ziet er alleszins bijzonder veelbelovend uit…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten