Faraday Future toonde in 2016 met veel bombarie zijn FF ZERO1-conceptcar, een luxueuze elektrische SUV met 1.000 pk en een rijbereik van meer dan 700 km, waarden waar zelfs Tesla toen nog geen puntje aan kon zuigen. Maar het mooie liedje duurde niet lang, want nog in datzelfde jaar kwamen de eerste financiële problemen voor het bedrijf, dat tussen 2014 en 2016 bliksemsnel was gegroeid naar meer dan 1.000 werknemers. Enkele topmannen verlieten het bedrijf, en in 2019 ging ook de oprichter en CEO Jia Yueting failliet, waarna hij een andere rol moest aannemen.
Eerste exemplaar is af
Maar ondanks alle problemen wist Faraday Future schijnbaar het hoofd boven water te houden, want het bedrijf kondigt aan dat het woensdag het eerste "productieklare" model heeft gebouwd van zijn FF 91. Daarmee is het naar eigen zeggen op schema om de eerste leveringen aan klanten te doen in Q3 2022 - 5 jaar na de oorspronkelijke lanceringsdatum.
De komende maanden worden er nog enkele wagens in productietrim gemaakt om de laatste validatietests te kunnen doen en het model te homologeren. "De FF 91 wordt de eerste ultra-luxe-EV op de markt, met een unieke ervaring voor de bestuurder en passagiers", aldus Matt Tall, VP van productie bij Faraday Future.
"Ultra-luxe"
Voor wie het is vergeten: de Faraday Future FF 91 staat op een eigen platform met 3 elektromotoren, goed voor in totaal 1.050 pk en een sprint van 0-96 km/u in 2,39 seconden. Qua range zijn de voorspellingen al iets bescheidener geworden: nu gokt FF op een dikke 480 km per lading. Binnenin moet de FF 91 een uiterst luxueuze ervaring bieden, met achterzetels die kunnen kantelen om het lichaam een ideale gewichtsverdeling te geven en heel wat digitale diensten en entertainmentfuncties.
Als hij daadwerkelijk in productie gaat, want onder het persbericht maakt Faraday Future het nog even duidelijk dat het geen beloftes maakt aan zijn aandeelhouders.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!