Op de CES van Las Vegas (elektronicabeurs, van 5 tot 8 januari) onthulde het Chinees-Californische merk Faraday Future zijn eerste model FF91. Ondanks gerommel aan de top van het bedrijf kon de constructeur zijn auto voorstellen: een luxueuze cross-over die optrekt van 0 naar 96 km/h in 2,39 seconden (constructeurscijfers), wat een record is voor een model uit dit segment. Hij zou bovendien een topsnelheid halen van 320 km/h. Hij kan daarvoor rekenen op een vermogen van 1.065 pk (783 kW) om zijn achterwielen aan te drijven. De constructeur geeft aan dat ook een vierwielaangedreven variant verkrijgbaar zal zijn.
Superbatterij
Het kloppend hart van de FF91 is zijn batterij van 130 kWh. Die gebruikt cellen met een extreem hoge energiedichtheid ontwikkeld door LG Chem. Ze garandeert een rijbereik van 378 mijl (608 kilometer) volgens de Amerikaanse berekeningsmethodes en 700 kilometer volgens de Europese normen. Met een snellader kan hij 500 mijl (800 kilometer) rijbereik recupereren in één uur. Aan een wallbox van 240 Volt heeft hij 4,5 uur nodig om 50 procent te laden, wat gelijk staat aan een rijbereik van bijna 300 kilometer volgens de Amerikaanse cyclus.
Zelfstandig
Boven de ‘motorkap’ is een ongebruikelijk element te zien: een inklapbare 3D-lidar voor het rijden in zelfstandige modus. Die vult een waaier aan van 10 camera’s, 13 radars en 12 ultrasone sensoren. Het high-techgehalte van de FF91 zit hem verder nog in de afwezigheid van klassieke buitenspiegels, want die zijn vervangen door camera’s. De 5,25 meter lange auto heeft verder een geautomatiseerde parkeerfunctie, al liep de demonstratie daarvan op de CES in het honderd. Dat is een bewijs dat de bolide nog moet worden fijngeslepen voor de eerste productie van 300 exemplaren in 2018 op de markt komt.
Geconnecteerd
Omdat Faraday Future een onderdeel is van het bedrijf LeEco kan het rekenen op de jongste internettechnologie. Zo pakt de FF91 uit met het feit dat hij de snelste internetverbinding ter wereld heeft voor een auto. Aan boord zitten de passagiers op stoelen die zijn geïnspireerd op het meubilair dat de NASA gebruikt voor ruimtereizen… Dankzij gezichtscamera’s kan de auto herkennen wie er aan boord is. Hij past dan automatisch de regeling van de stoelen en het infotainmentsysteem aan. Bovendien kan hij het humeur van de bestuurder aanvoelen en hem rust brengen via de sfeerverlichting, onder meer dankzij het panoramadak met variabele doorzichtigheid, en via de achtergrondmuziek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!