We hebben maar enkele weken moeten wachten vooraleer Ferrari ook de open versie van de 488 GTB voorstelde. Die wordt net zoals zijn voorganger, de 458, Spider genoemd. Het moet gezegd dat zo’n cabrioversie absoluut van essentieel belang is, want op sommige erg belangrijke markten, zoals Noord-Amerika of China, neemt die het gros van de verkoop voor haar rekening. De nieuwste Ferrari zal half september als wereldpremière worden voorgesteld op het salon van Frankfurt.
Wervelwind
Uiteraard is deze Spider nauw afgeleid van de 488 GTB, en dus ook van de 458 Italia waarvan die de koetswerkstructuur overneemt. De rest (90 procent van de onderdelen) is natuurlijk nieuw, zoals de motor. Dat is ook hier een drukgevoede V8 (met een twin scroll-turbo), die hetzelfde vermogen en koppel biedt als in de GTB, met name 670 pk bij 8.000 o/m en 760 Nm bij 3.000 o/m. Ook de actieve stroomlijn neemt de Spider over van de GTB, met name de voorbumper met dubbele lip (geïnspireerd op die van de FXX), de zogenaamde blow spoiler, een smalle ‘tunnel’ waar de lucht wordt ingezogen om achteraan weer vrij spel te krijgen, of de achterdiffusor met gemotoriseerde flappen onderaan die de neerwaartse druk kunnen vergroten (met 40 procent) of juist de luchtweerstand kunnen verkleinen. Dankzij die ingrepen en dankzij andere technische keuzes die de gewichtstoename beperken tot een vijftigtal kilo, kan de 488 Spider op de kop de prestaties van de GTB evenaren – 3 seconden om van 0 naar 100 km/h te sprinten, 8,7 seconden van 0 naar 200 en 18,9 seconden voor de kilometer vanuit stilstand. En dat alles voor een gemengd normverbruik van slechts 11,4 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 260 g/km.
Draaidak
De 488 Spider neemt de dakmechaniek met hard draaidak over van zijn voorganger, de 458, een origineel systeem dat we tot dusver alleen nog maar zagen bij de Ferrari Superamericana, de 458 Spider en… de Renault Wind. Net als bij de 458 wordt het harde dak nog altijd geleverd door de Italiaanse specialist Fioravanti (dat van de Wind kwam van bij Webasto). Het klapt in twee delen open, die boven op elkaar komen te liggen op de motorkap en die een gewichtsbesparing van 25 kilo opleveren in vergelijking met een stoffen kap, waardoor het meergewicht van de Spider beperkt blijft tot zo’n 50 kilo (1.525 kilo in totaal), zonder dat de stijfheid in het gedrang komt. De 488 Spider behoudt trouwens het elektrisch in verschillende standen regelbare glazen windscherm achteraan, dat de turbulenties in het interieur beperkt maar tegelijk de inzittenden de gelegenheid biedt om te genieten van het geluid van de centraal achterin opgestelde V8-turbo. De 488 Spider wordt voorgesteld in Frankfurt, maar hoeveel hij zal kosten, is nog niet bekend. Wellicht zal die zo’n 30.000 euro hoger liggen dan die van de GTB, afgaande op het prijsverschil tussen de 458 Spider en de 458 Italia. Dat betekent dat hij zo’n 240.000 euro zal kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!