De Ferrrari BR20 is een uniek model dat gecreëerd werd door de afdeling Special Projects van de Italiaanse sportwagenbouwer. De BR20 bouwt op de fundamenten van de Ferrari GTC4 Lusso, een model dat inmiddels uit het portfolio verdwenen is. De als Shooting Brake te omschrijven GTC4 Lusso verloor zijn achterbank, want de Ferrari BR20 is een pure tweezitter en dus een klassieke coupé. Eentje met een V12-motor onder de motorkap. Het unieke koetswerkontwerp van deze one-off bulkt van de designverwijzingen naar de grote modellen uit het bijzonder rijke verleden van Maranello, waaronder de 410 SA en de 500 Superfast.
Langer
Het Flavio Manzoni geleide designteam achter deze Special Projects-creatie heeft de Ferrari BR20 7,5 centimeter langer gemaakt dan de GTC4 Lusso waarop hij zich baseert. De voorzijde kan je nog herkennen, maar de achterpartij heeft een uniek ontwerp gekregen. De achterparij wordt gekenmerkt door twee bogen die aerodynamische kanelen vormen die de rijwind naar de actieve achterpspoiler leiden. Het elegante lijnenspel wordt getooid met inzetstukken uit koolstofvezel die je zowel op de flanken als op het achterwerk vindt. Let ook op de ronde uitlaatpijpen in de agressief getekende achterdiffusor.
Eik
De gefortuneerde klant die de Ferrari BR20 bestelde bij de afdeling Special Projeccts krijgt een interieur dat speelt met klassieke elementen zoals bruin leder - Heritage Testa di Moro met zilveren kruissteek- en eiken designdetails, al mocht ook koolstofvezel niet ontbreken. De afwezigheid van een achterbank zorgt voor extra bagageruimte, al vergeet Maranello erbj te zeggen wat het maximale laadvolume van Ferrari BR20 is. Ook naar het prijskaartje blijft het gissen, net zoals naar de specs van de V12. In de ook als achterwielaangedreven V8-biturbo aangeboden Ferrari GTC4Lusso leverde de atmosferische V12 een piekvermogen van 610 pk en dreef hij alle vier de wielen aan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!