De Ferrari F12 Berlinetta maakt zijn debuut op het salon van Genève. Deze opvolger voor de 599 GTB Fiorano beschikt over een 6,3 liter grote V12 van 740 pk en 690 Nm die gekoppeld wordt aan een gerobotiseerde F1-versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarmee spurt deze 1.525 kilogram zware Ferrari naar 100 km/h in 3,1 seconden en naar 200 in 8,5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 km/h. Op verbruiksvlak kondigt Ferrari een daling aan van dertig procent ten opzichte van zijn voorganger, wat resulteert in een uitstoot van 350 g CO2/km.
De stroomlijn van deze Italiaan werd bijgeschaafd in de windtunnel. De downforce ging met 76 procent omhoog (123 kilogram bij een snelheid van 200 km/h), terwijl de Cx-waarde verbeterde. De ingenieurs bedachten bijvoorbeeld de Aero Bridge, waarbij de motorkap wordt gebruikt om de luchtstroom beter te kanaliseren en de luchtweerstand te verlagen. Ook het actieve koelingssysteem voor de koolstofceramische remmen draagt zijn steentje bij: de koelingsleuven worden enkel geopend bij hoge temperaturen.
Het ontwerp is het resultaat van een samenwerking tussen de designafdeling van Ferrari en Pininfarina; het spaceframe-chassis van aluminium en de carrosserie (waarvoor twaalf verschillende legeringen worden gebruikt) werden toevertrouwd aan Scaglietti. Tot slot beschikt de Ferrari F12 Berlinetta over een magnetorheologische ophanging (met magnetisch gestuurde metaalpartikels in de ophanging) en een hele rist rijhulpsystemen (een elektronisch differentieel, de tractie- en stabiliteitscontrole F1-Trac, een premium ESP en een high performance ABS).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!