Ferrari onthulde zopas zijn nieuwe vierzitscoupé, de FF, die duidelijke shooting break-allures vertoont. Het is bovendien een vierwielaandrijver, een primeur voor een Ferrari. Deze overbrenging, die binnenshuis werd ontwikkeld, is bewust licht gehouden en is gekoppeld aan de elektronica van de auto, die de koppelverdeling over de wielen stuurt. Voor zijn onderstel doet de FF een beroep op Brembo ceramische remmen en een magnetorheologisch gestuurde schokdemping (SCM3), waarbij gebruik wordt gemaakt van magnetische deeltjes in een vloeistof.
De FF wordt aangedreven door een voorin gelegen V12 in een hoek van 65 graden van 6.262 cc, goed voor 660 pk en 683 Nm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een gerobotiseerde F1-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Met een leeggewicht van 1.790 kilogram (statisch verdeeld over voor- en achteras in een 47/53-verhouding) levert dat een verhouding gewicht-vermogen op van 2,7 kg/pk. Deze Italiaanse volbloed sprint daarmee in 3,7 seconden naar 100 en haalt een top van 335 km/h. Het normverbruik bedraagt een aanzienlijke 15,4 l/100 km (360 g CO2/km).
Innoverend voor een Ferrari is ook dat de FF zijn praktische kanten verzorgd. Dankzij zijn shooting break-achtige ontwerp, van de hand van Pininfarina, biedt hij plaats aan vier inzittenden en hun bagage: de koffer is 450 liter groot, en door de achterbank neer te klappen loopt dat volume op tot 800 liter. Deze auto, die de 612 Scaglietti komt opvolgen en begin maart op het salon van Genève debuteert, is 4,91 meter lang, 1,95 meter breed en 1,38 meter hoog.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!