“Geduld is een schone deugd”. Een bekend spreekwoord, dat echter heel wat mensen zenuwachtig kan maken die een bestelbon hebben getekend voor een Ferrari GTC4 Lusso T, de eerste vierzits Ferrari met een V8 in de neus. De reden daarvoor is zijn enorme succes, dat de wachttijd doet oplopen tot meer dan een jaar.
Gezinsleven
Het merk met het steigerende paardje legt uit dat de lange wachttijd ligt aan het feit dat deze “instapversie” van de GTC4 een nieuw soort klanten aantrekt. Zij zijn jonger (30-35 jaar) en willen met hun auto kunnen gaan werken of de kinderen naar school brengen. Kortom, de vraag is sterk voor klanten die geen zin hebben in een Bentley Continental V8, Porsche Panamera of Range Rover. Volgens Ferrari richt de GTC4 zich in zijn V12-versie tot een iets ouder publiek dat niet dagelijks met zijn bolide rijdt.
Achterwielaandrijver
Maar met de drukgevoede V8 van de 488 GTB in de neus is de GTC4 Lusso T daarom nog geen gezinswagen die je aan iedereen kan toevertrouwen. Zijn V8 ontwikkelt namelijk 610 pk (760 Nm), een vermogen dat enkel naar de achterwielen wordt gestuurd. En met een 50 kilo lager leeggewicht dan de V12 en minstens even veel levendigheid dankzij vierwielsturing vergeet deze Ferrari uiteraard niet om pittig te presteren. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 3,5 seconden achter de rug en de topsnelheid ligt boven de 320 km/h. Met dergelijke data begrijpen we al wat gemakkelijker waarom sommige klanten wat ongeduldig worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!