De Special Series-varianten van de Ferrari SF90 zouden Le Mans gaan heten, dachten we. Als directe verwijzing naar de recente zege in de 24 Uur van Le Mans. Maar uiteindelijk koos de Italiaanse paardenfluisteraar voor de XX-benaming. En dat is geen toeval, want met de hardcore SF90 legt Ferrari de link met het exclusieve XX-programma waarbij de meest geprivilegieerde klanten aan de rol mogen met enkel voor circuitgebruik ontwikkelde prototypes zoals de losjes op de LaFerrari gebaseerde FXX-K EVO.
In tegenstelling tot de experimentele XX-modellen blijven de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider straatlegaal. Maar net zoals pakweg de 488 Pista en de 812 Competizione focussen ook deze Special Series vooral op circuitgebruik.
Zoals de Ferrari F50
De Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider zijn de eerste straatmodellen uit Maranello sinds de F50 die een vaste achtervleugel krijgen. Die spoiler zorgt voor 530 kilogram neerwaartse druk bij 250 km/u. Let ook op de speciale luchthapper in de snuit (met ducts op de voorzijde die de bagageruimte schrappen) en op de aangepaste achterzijde, die een enorme diffusor combineert met hoger gemonteerde uitlaatpijpen en nieuwe achterlichtblokken: de dubbele exemplaren maken immers plaats voor een dunne ledstrip.
De Ferrari SF90 XX Stradale krijgt dus het gezelschap van de SF90 XX Spider, die zijn aluminium dakconstructie behoudt. Het automatische stripnummertje neemt 14 seconden in beslag en kan ook al rijdend uitgevoerd worden tot een snelheid van ongeveer 45 km/u. Als Spider is de Ferrari SF90 XX een tikkeltje minder snel (wegens zwaarder: 1.560 kg voor de XX Stradale en 1.660 kg voor de XX Spider), maar je zit wel op de eerste rij om de soundtrack van de verder opgevoerde V8 te genieten.
Meer power
De Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider behouden de plug-inhybride aandrijflijn die een vierliter-V8 koppelt aan twee turbo's en drie elektromotoren. Zowel de met nieuwe zuigers gezegende benzinekrachtbron als de elektromotoren winnen aan kracht, waardoor het systeemvermogen nu 1.030 pk bedraagt.
Nieuwe software voor de gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling zorgt er intussen voor dat de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider nog sneller schakelen. Aan de batterij wordt niet geraakt, die behoudt haar capaciteit van 7,9 kWh. Het elektrische rijbereik bedraagt ongeveer 25 kilometer.
Nog sneller
De extra downforce van het herwerkte koetswerk zorgt ervoor dat de topsnelheid van de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider op 320 km/u blijven steken, maar de aanpassingen aan de plug-inhybride aandrijflijn zorgen wel voor extra acceleratievermogen. De Ferrari SF90 XX Stradale heeft aan 2,3 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te knallen, het sprintje van 0 tot 200 km/u hoeft niet langer dan 6,5 seconden te duren. De XX Spider is een tikkeltje trager, want die heeft 6,7 seconden nodig om vanuit stilstand richting 200 km/u te spurten.
De combinatie van de verbeterde remmen en de herwerkte aerodynamica (met High Downforce-functie waarbij de achterspoiler zicht opricht wanneer je in de ankers gaat) zorgt er ook voor dat de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider bijzonder snel weer stilstaan Bij 100 km/u heb je 29,2 meter en bij 200 km/u 108,1 meter nodig om volledig stil te staan.
Gelimiteerde oplage en al uitverkocht
Maranello bouwt 799 exemplaren van de Ferrari SF90 XX Stradale en 599 stuks van de SF90 XX Spider. De coupé zou een 770.000 euro kosten, de topless versie zelfs 850.000 euro. Maar doe geen moeite, want deze gelimiteerde editie is intussen uitverkocht. De gelukkigen die een XX mochten bestellen, krijgen hun wagen eind 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!