Fiat introduceert hybride varianten van zowel de Panda als de 500 en de 500C. Het gaat om een mildhybride systeem dat de atmosferische, 70 pk sterke 1 liter-driecilinderkrachtbron van de nieuwe FireFly-generatie koppelt aan een elektromodule die bestaat uit een elektromotor van 12 volt, een in de aandrijfriem geïntegreerde starter-generator en een lithium-ionbatterij. Fiat spreekt van een verbruikswinst van 20 tot zelfs 30% in vergelijking van de oude 1.2 Fire, maar vermeldt nog geen officiële CO2-cijfers.
De Belgische commercialisatie van de Fiat 500 Hybrid staat gepland voor 1 februari 2020, de hybride variant van de Panda volgt een maand later. Beide modellen worden gelanceerd als Hybrid Launch Edition, een versie die je herkent aan de Hybrid-logo's op de achterijde, aan het H-opschrift op de middenconsole en aan de specifieke interieuraankleding "Seaqual Yarn" uit gerecycleerd materiaal.
Hoe werkt Fiats hybride systeem?
Het FireFly-blok telt drie cilinders, heeft een cilinderinhoud van 1 liter en ontwikkelt een piekvermogen van 70 pk. Het maximumkoppel bedraagt 92 Nm bij 3.500 toeren per minuut. Fiat monteert het midhybride BSG-systeem (kort voor "Belt-integrated Starter Generator") rechtstreeks op de atmosferische krachtbron. Het 12-voltsysteem wordt geactiveerd door de riem die ook de randsystemen aandrijft, de tijdens het remmen gerecupereerde energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 11 Ah. Die energie kan dan gebruikt worden om de motor te herstarten (in Start&Stop-modus) en om de krachtbron wat boost te geven bij het accelereren. Deze technologie maakt het mogelijk om de interne verbrandingsmotor uit te schakelen bij snelheden tot 30 km/u (door de versnellingspook in neutraal te zetten).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!