Zoals de traditie dat wil, komt er ook van de huidige Fiat Panda een kleine terreinvariant. De Panda 4x4 maakt gebruik van een parttime vierwielaandrijving, waarbij de elektronica afhankelijk van de situatie de kracht tussen de voor- en achteras verdeelt. Voor de moeilijkste terreinen kan de bestuurder tot een snelheid van 50 km/h het ELD (Electronic Locking Differential) inschakelen. Deze elektronische zelfsperfunctie remt het wiel af dat trekkracht verliest, en stuurt het koppel naar het andere wiel van de as.
De kleine vijfdeurs is iets groter dan de stadsversie met twee aangedreven wielen. Hij is 3,68 meter lang (+ 3 centimeter), 1,67 meter breed (+ 3 centimeter) en 1,60 meter hoog (+ 5 centimeter). De designers gaven hem ook een iets robuustere look. De voor- en achterbumper hebben aluminium inzetstukken die in het verlengde liggen van de bodembescherming. Eveneens om de kleine 4x4 te beschermen op ruige terreinen werd de uitlaat geïntegreerd in de achterbumper. Onder de motorkap ligt de 0.9 TwinAir van 85 pk of de 1.3 MJET van 75 pk. Deze nieuwe generatie zal onthuld worden op het salon van Parijs, eind september.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!