Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Elektrische Explorer is de VW ID.4 van Ford

Geschreven door Steven Appelmans op 21-03-2023

De middenklasse is binnenkort een elektrische SUV rijker nu Ford het doek heeft gehaald van zijn Explorer. Een volledig nieuwe EV die tegelijk voor heel wat mensen toch bijzonder vertrouwd aan zal voelen. En dan hebben we het heus niet alleen over de herkenning die komt met zijn naam.

Ford en Volkswagen zijn al een tijdje dikke vrienden. Zo baseert de Tourneo Connect zich op de VW Caddy en de Amarok zich op de Ford Ranger. Maar dat samenwerkingsakkoord behelst ook elektrische auto's, want het Blauwe Ovaal gaat twee EV's op de MEB-architectuur uit Wolfsburg zetten. En deze Ford Explorer opent die debatten.

Wie al eens een ID.3 dan wel ID.4 van binnen heeft gezien, zal die afkomst dan ook vrij snel opmerken. Van de hendels achter het stuur over de tellerpartij en diens lay-out tot de bediening van de elektrische zijruiten, het zijn elementen die stuk voor stuk uit de VW-magazijnen komen.

2024 Ford Explorer EV

Rijbereik Ford Explorer

Idem dus wat betreft de techniek, al lijkt Ford wel wat vrij spel te hebben gekregen in de afstelling van de elektromotoren en batterijpakketten. Hoewel nog lang niet alle gegevens zijn vrijgegeven – naar de precieze batterijvermogens is het bijvoorbeeld nog altijd raden – geeft Detroit wel al mee dat de Ford Explorer met twee motoren 340 pk en 454 Nm sterk zal zijn. Beduidend krachtiger dus dan de sportieve GTX-versie van de Volkswagen ID.4, die het bij maximum 299 pk houdt.

Naast die vierwielaangedreven versie met twee motoren zal de Ford Explorer ook aangeboden worden met een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft. Je kan kiezen tussen een basisversie met 170 pk en een krachtigere variant met 286 pk. De officiële WLTP-cijfers zijn nog niet gehomologeerd, maar met de grootste batterij mikt Ford op een rijbereik van ongeveer 500 kilometer. Is die actieradius opgebruikt, dan zouden 25 minuten aan de snellader moeten volstaan om de lithium-ionbatterijen van 10 naar 80% van hun maximale capaciteit te brengen.

2024 Ford Explorer EV

What's in a name?

Geen nieuwe naam, die op de VW ID.4 gebaseerde elektro-SUV vervoegt de rest van het gamma als Ford Explorer. In Europa heeft die benaming weinig gewicht, maar aan de andere kant van de Oceaan prijkt die badge op de bestverkopende SUV uit de Verenigde Staten. Die blijft overigens gewoon bestaan, zoals ook de klassieke Renault Mégane naast de elektrische E-Tech aangeboden wordt. Alleen zal die Amerikaanse Explorer niet langer naar Europa verscheept worden, wij krijgen enkel de Ford 'ID.4'.

De nieuwe Ford Explorer heeft een lengte van 4,46 meter, waardoor het koetswerk zich qua formaat tussen de Puma en de Kuga positioneert. Toch heeft het lijnenspel présence, met dank aan de stoere combinatie van rechte lijnen en zwarte accenten. De aerodynamica werd niet vergeten, want het koetswerk klieft door de lucht. Op een exacte luchtweerstandscoëfficiënt is het nog wachten, maar de ingenieurs beloofden een cx-waarde van minder dan 0,30. 

2024 Ford Explorer EV

Sync Move

Onder het koetswerk van de Ford Explorer schuilt een ruim interieur, dat optimaal profiteert van de korte overhangen en de lange wielbasis. De onder de koffervloer ondergebrachte elektromotor doet het laadvolume wel krimpen, want 450 liter is niet meteen genereus. Gelukkig mag je wel een karretje achter deze elektrische SUV hangen, want het geremde trekgewicht bedraagt 1,4 ton.

Het dashboard van de Ford Explorer wordt gedomineerd door een knoert van een display. Het aanraakscherm is 15 duim groot en kan tot 30 graden naar voren kan kantelen, wat meteen verklaart waarom het nieuwe infotainmentsysteem de Sync Move genoemd wordt. De meest verticale stand van de display zou ideaal zijn wanneer je de navigatie gebruikt. De monitor dubbelt ineens als kluisdeur voor de My Private Locker. Achter het display schuilt namelijk een opbergvak waar je je kostbaarheden kwijt kan. Sluit je nadien de Explorer, dan gaat ook het scherm op slot.

MegaConsole

In dezelfde categorie ‘slim gevonden’ past ook de MegaConsole van de nieuwe Ford Explorer. Afhankelijk van de configuratie – je kan namelijk spelen met verschillende inzetstukken – kan je er je blikjes, drie anderhalve literflessen tot zelfs een 15 inch-laptop kwijt. Een van de tussenschotten kan je dan weer gebruiken als ijskrabber – zoals dat ook het geval is bij de elektrische ID-modellen van Volkswagen.

Nog opvallend is de stap die Ford zet qua elektronische luxe én assistentie. Om er twee voorbeelden uit te pikken: wie de premium geluidsinstallatie heeft besteld, krijgt zijn bassen versterkt via de soundbar op het dashboard. De Assisted Lange Change-functie van de adaptieve snelheidsregelaar zorgt dan weer voor automatische rijvakwissels, een functionaliteit waarmee de Ford Explorer ook daar nieuwe horizonten verkent.

2024 Ford Explorer EV

En de elektrische Ford Puma?

Uiteraard gaat Ford, in navolging van al zijn concurrenten, voor een CO2-loze toekomst. De Explorer moet daarbij de katalysator zijn die de omwenteling in een stroomversnelling brengt. Dat begint al bij zijn productiefaciliteit – het Electrification Centre in Keulen. Uit die fabriek zouden jaarlijks 200.000 EV's moeten rollen. In eerste instantie de Explorer, al krijgt die mid-2024 het gezelschap van een niet nader genoemd model. Maar wetende dat Ford ook zit te broeden op een zevenzitsversie van de Ford Explorer...

Sowieso krijgen beide EV's nog versterking van een elektrische Puma, een variant die Ford eerder al had aangekondigd.

2024 Ford Explorer EV

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten