De Ford Focus berline en break krijgen in de tweede helft van dit jaar een nieuwe neus, die wordt onthuld tijdens het autosalon van Genève (6-16 maart 2014). De motorkap krijgt extra plooien, het radiatorrooster wordt hertekend en de koplampen worden fijner. De bedoeling is uiteraard om het merkimago te verjongen, maar ook om het model beter in het huidige gamma te laten passen. In het interieur werd het aantal knoppen op het dashboard verminderd. De mensen van Ford hebben ook de middelste ruimte herwerkt, met onder meer een nieuwe, verschuifbare middenarmsteun. En ten slotte zijn ook de schokdemping, de stuurbekrachtiging en de elektronische stabiliteitscontrole herijkt.
Het motorenpalet vernieuwt ook. Op benzinevlak lanceert Ford een 1.5 EcoBoost in drie vermogensversies: 125, 150 en 180 pk. De twee krachtigste versies vervangen de 1.6 EcoBoost met hetzelfde vermogen. Op dieselvlak lanceert het merk met de ovaal een 1.5 TDCi met 95 pk of 120 pk. Er komt ook een extra zuinige Econetic-afgeleide met 105 pk. Vanaf 2015 kunnen alle 1.5-motoren met een gerobotiseerde Powershift-versnellingsbak worden besteld. De ingenieurs hebben aan de geluiddemping gesleuteld en het rendement verbeterd om het verbruik te drukken. Zo daalt de CO2-uitstoot van de 1.0 EcoBoost van 109 naar 99 g/km.
De elektronica aan boord en de rijhulpsystemen zijn aangescherpt. Zo is de Focus nog steeds verkrijgbaar met een automatisch parkeersysteem, maar kan de auto zich nu ook dwars op de rijweg inparkeren. Om veilig weer weg te rijden uit een plaats, is er een detectie van achteropkomend verkeer. De automatische stadsremhulp werkt voortaan tot 50 km/h (voordien 30 km/h). De Focus heeft ook recht op een nieuwe generatie van het multimediasysteem Sync, met aanraakscherm. En ten slotte verschijnt een adaptieve bixenonverlichting in de catalogus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!