Na het Kuga-prototype, dat in september in Frankfurt werd getoond, onthult Ford op het salon van Genève het definitieve model, dat deze zomer bij de dealers zal staan. De Kuga, die gebruikmaakt van het platform van de Focus en de C-Max, is 4,44 meter lang, 1,84 meter breed en 1,70 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,69 meter. Zijn achterklep kan in twee delen open: volledig, of enkel het bovenste deel. De laaddrempel bevindt zich 758 millimeter boven de grond en de koffer heeft een inhoud van 360 liter, maar door de achterbank neer te klappen kun je daar 1.355 liter van maken. Bovendien ontstaat op die manier een vlakke laadvloer.
De Ford Kuga is beschikbaar met een permanente vierwielaandrijving via een Haldex-koppeling, al komt er net zo goed een doodgewone voorwielaangedreven variant. In eerste instantie is maar één motor verkrijgbaar: de 2.0 TDCi Duratorq van 136 pk (100 kW), die gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak. Deze diesel ontwikkelt een koppel van 320 Nm vanaf 2.000 o/m en tijdelijk zelfs 340 Nm dankzij de overboost-functie. Ford claimt een gemiddeld normverbruik van 6,3 l/100 km voor de voorwielaangedreven versie en de 4x4-variant verbruikt een tiende van een liter meer. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van respectievelijk 165 en 169 g/km. Later zal het gamma nog worden uitgebreid met benzines en diesels uit de Focus. Meer dan waarschijnlijk volgt ook een FlexiFuel-uitvoering.
Twee uitvoeringen staan op het programma: Trend en Titanium. Standaard is de Kuga sowieso voorzien van een stabiliteitscontrole en het ARM, dat rolneigingen in bedwang houdt. Het ABS omvat een elektronische remkrachtverdeling en als optie kan een stabilisatiefunctie voor een aanhangwagen besteld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!