De Ford Mustang komt in juli naar de Europese showrooms, terwijl op ons continent nu al 2.200 bestellingen zijn genoteerd voor de Amerikaanse muscle car. In de neus ligt ofwel een 5.0-V8 met 421 pk en 530 Nm, ofwel een 2.3-turboviercilinder met 317 pk en 432 Nm. De V8 stuwt hem naar 100 km/h in 4,8 seconden, maar ook de EcoBoost biedt interessante prestaties, met 5,8 tellen voor dezelfde oefening. Die laatste motor zet bovendien een relatief laag normverbruik neer van 8,0 l/100 km (179 g/km aan CO2). De bestuurder kan kiezen tussen diverse rijmodi: Normal, Sport+, Track (voor op circuit) en Snow/Wet (sneeuw of vochtige ondergrond). Ook de ijking van de stuurbekrachtiging kan worden aangepast.
Liefhebbers van de betere burn-out kunnen hun achterbanden oproken dankzij het systeem Line Lock, dat de remmen op de voorwielen blokkeert zodat de achterwielen volop kunnen spinnen. De Track Mode kent dan weer een lanceercontrole voor optimale acceleraties, die trouwens kunnen worden geklokt met een specifieke meter. De auto kan zijdelingse versnellingen aan tot 0,97 g. Hoewel de Europese Mustang gewoon in de Verenigde Staten van de band rolt, heeft hij wel recht op een aantal specifieke afstellingen van de ophanging en een koetswerkstructuur die complexer zou zijn. Verder is de Europese Mustang uitgerust met een meer gesofisticeerde koeling en remsysteem. Bij ons gaat de muscle car 35.000 euro kosten als EcoBoost en 40.000 euro als GT met V8-motor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!