De Ford Tourneo Connect (met vijf plaatsen) en Grand Tourneo Connect (zeven plaatsen) schrappen deze zomer hun 1.6-diesel om die te vervangen door een 1.5 TDCi met stop-start. Dat blok is verkrijgbaar in drie vermogensversies: 75, 100 en 120 pk. Die laatste twee zijn meteen 5 pk krachtiger dan de 1.6 die ze vervangen.
De stoelendans onder de motorkap dient uiteraard om de Euro 6-uitstootnorm te halen en om het verbruik en de CO2-uitstoot terug te dringen. Voor de zuinigste versie belooft Ford 4,3 l/100 km en 111 g/km. De 1.5 TDCi wordt ook in de kleine Tourneo Courier gelepeld, de derde en kleinste bestelbreak van het merk, met een normverbruik van 3,7 l/100 km.
Het nieuws valt niet enkel onder de motorkap te rapen, want ook technologisch wordt de (Grand) Tourneo Connect bijgewerkt. Zo kunnen beide modellen worden uitgerust met een snelheidsbordherkenning, een spoorassistent en automatische grootlichten. Op multimediavlak stapt Ford over op het Sync 2 met aanraakscherm en stembediening.
Ten slotte introduceert Ford nog zijn MyKey-technologie in de bestelbreaks. Daarmee kunnen ouders of fleetbeheerders het gebruik van de auto beperken door een sleutel te programmeren. Zo kan hij bijvoorbeeld een begrensde topsnelheid krijgen en wordt het onmogelijk gemaakt om de rijhulpsystemen uit te schakelen. Het systeem kan ook de radio uitschakelen zo lang wordt gedetecteerd dat één van de inzittenden geen gordel draagt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!