GM neemt de productie van de elektrische pick-up op zich, maar de samenwerking gaat verder dan de levering van Ultium-batterijen. De vrachtwagens One, Two en Tre van Nikola zullen Hydrotec-brandstofcellen van GM gebruiken. Een aanbod dat alle markten dekt waarop Nikola zijn modellen richt, met uitzondering van Europa. Hier is nog geen reden over gegeven, maar het is mogelijk dat er een andere leverancier achter deze uitzondering zit.
Partner en investeerder
Naast het technische partnerschap voor de engineering, validatie en homologatie van de Badger - zowel voor de elektrische versie als de FCEV - heeft GM beslist om tot 2 miljard dollar te investeren in Nikola, ofwel 11% van het kapitaal. Mary Barra, CEO van GM: "Dit strategische partnerschap met Nikola, een toonaangevende speler in de industrie, zet de bredere inzet van de nieuwe Ultium-batterijen en Hydrotec-brandstofcellen van General Motors voort. We versterken onze aanwezigheid in veel grote EV-segmenten terwijl we onze schaal vergroten om de batterij- en brandstofcelkosten te verlagen en de winstgevendheid te vergroten. Bovendien is de toepassing van elektrificatie van General Motors in vrachtvoertuigen nog een grote stap in het realiseren van onze visie op een emissievrije toekomst."
De Badger wordt rechtstreeks door GM geproduceerd in een van zijn fabrieken en moet vanaf eind 2022 geleverd worden. De relevantie van de Badger is nog maar de vraag, aangezien General Motors perfect een elektrische of waterstofpick-up op de markt zou kunnen brengen onder de Hummer- of GMC-badge, vertrouwend op de kracht van zijn dealernetwerk. Nikola zou zich dan kunnen concentreren op de zware vrachtwagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!