De Mercedes C-Klasse Cabriolet, die onthuld wordt in Genève, neemt met zijn stoffen dak, vier zitplaatsen en Aircap de filosofie over van de E-klasse, maar dan met een minder hoog prijskaartje. De constructeur uit Stuttgart heeft besloten om van nu af aan allerlei varianten – break, SUV, berline, coupé, cabriolet – voor te stellen van elke klasse... Daarom dus dat de C-Klasse ook een dakloze variant krijgt, die gebaseerd is op de coupé. Het model vult dus, naast de E-Klasse en S-Klasse Cabriolet, het gamma vierzitscabrio’s aan.
Nooit kou
Het openen en sluiten van de kap neemt met een druk op de knop 20 seconden in beslag en is mogelijk tijdens het rijden, maar wel bij maximaal 50 km/h. De C-Klasse Cabriolet heeft met gesloten kap een stroomlijncoëfficiënt (Cx) van 0,28. Met open dak kan de aerodynamica daarentegen aangepast worden, meer bepaald aan de hand van de Aircap. Dat systeem omvat een kleine, uitklapbare spoiler op de bovenste rand van de voorruitstijl, waarmee de turbulenties in het interieur getemperd worden. Wanneer het te fris wordt, an kunnen de inzittenden ook gebruikmaken van de Airscarf, een warmeluchtstroom die ter hoogte van de nek blaast. Met de kap open daalt het koffervolume van 360 liter tot 285 liter.
Keuze te over
De actieve schokdemping is standaard, terwijl de pneumatische Airmatic-ophanging optioneel verkrijgbaar is, net als de Dynamic Select-rijmodi. Mercedes beknibbelt niet op de keuze van aandrijfgehelen, die overeenkomen met die van de Coupé. Aan benzinezijde biedt de catalogus de C 180 met 156 pk aan, de C 200 met 184 pk, de C 250 met 211 pk, de C 300 met 245 pk en de C 400 met 333 pk. Aan dieselzijde is er de C 220 d met 170 pk en de C 250 d met 204 pk. Vervolgens is er ook nog de Mercedes-AMG C 43 Cabriolet met zijn biturbo-V6 van 367 pk. Tot zover nog geen spoor van een C 63 AMG.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!