Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / GMC Sierra EV is een superdeluxe Silverado EV

Geschreven door Yeelen Möller op 21-10-2022

Na Ford, Rivian en Chevrolet heeft GMC nu ook een elektrische pick-up. Die deelt zijn fundamenten met de Chevy Silverado EV, maar is luxueuzer én krachtiger. Het rijbereik? 640 km!

De intro is een beetje gelogen: strikt genomen had GMC al een elektrische pick-up, want de Hummer EV wordt onder de GMC-merknaam verkocht. Maar nu heeft het luxemerk van GM ook een normale pick-up, eentje die de concurrentie kan aangaan met de Ford F-150 Lightning en de Rivian R1T

Veel vermogen, zeer grote batterij

De GMC Sierra EV staat op dezelfde basis als de Silverado EV, maar doet net iets meer met die bouwstenen. Om te beginnen is er meer vermogen: tot 764 pk en 1.064 Nm in de Max Power Mode, waarmee hij in ongeveer 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De grootte van de batterij geeft GMC nog niet mee, maar de Silverado EV heeft een 200 kWh grote Ultium-batterij en rijdt ongeveer even ver - het moet dus al lukken dat het niét dezelfde batterij is als in deze Sierra EV. Snelladen kan tot 350 kW, wat de pick-up 100 mijl (161 km) aan stroom oplevert in 10 minuten.

Extra luxe

Maar het verschil tussen de Chevrolet en de GMC zit in meer dan enkel cijfers. Het koetswerk is anders, GMC is voor een meer cleane en futuristische look gegaan. Aan boord heb je een groot panoramadak dat zich over de hele lengte van de cabine uitstrekt, echte houten sierpanelen en een knoepert van een centraal display, 16,8 duim groot, dat zowat alle bedieningen groepeert. Het tellerscherm achter het stuur is 11 duim groot en er is ook nog een head-up display van 14 duim.

Tot 10 stopcontacten

De GMC Sierra EV is echter meer dan een luxebeestje, het is ook een werkpaard. De laadbak is 1,8 meter lang en kan nog verlengd worden tot 2,74 meter met het 'Midgate'-luik op de achterklep. Vooraan is er nog een frunk met een ingebouwd stopcontact. Het maximale trekvermogen bedraagt 4,3 ton, maar in de laadbak kan er slechts 590 kilo. In totaal kan de Sierra EV tot 10 stopcontacten voorzien van stroom met maximaal 10,2 kW in totaal. 

Tenslotte heeft de pick-up nog een paar leuke features, zoals vierwielbesturing met 'CrabWalk', waarbij de wielen in dezelfde richting draaien en je dus schuin kan rijden. De eerste modellen worden begin 2024 geleverd, de complete GMC Sierra EV Denali Edition 1 kost 107.000 dollar (109.315 euro), de basismodellen zouden dichter tegen de 50.000 (51.082 euro) dollar kosten.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten