Bij Audi Sport was Roland Gumpert de grote pleitbezorger van de Quattro-vierwielaandrijving en ook met de Apollo experimenteerde hij er duchtig op los. Zo nam hij in 2008 deel aan de 24 Uur van de Nürburgring met een hybride variant van de Apollo. Maar met de Nathalie zet hij niet een, maar meteen twee of zelfs drie technologische stappen vooruit. Deze coupé wordt immers aangedreven door het 2Way-energiesysteem: elk wiel krijgt een elektromotor, die elektriciteit tanken via een in de wagenvloer ondergebracht accupakket dat opgeladen wordt via onder de "motorkap" geplaatste brandstofcellen op methanol.
Door een chemische reactie in de brandstofcellen worden de batterijen voortdurend bijgeladen, een proces dat versterkt wordt tijdens het accelereren en het remmen. We kunnen dus over een echte zelfladende hybride spreken. De Gumpert Nathalie hoeft dus niet aan de stekker, drie minuten volstaan om de brandstoftank met methanol te vullen. Dat vertaalt zich in een rijbereik van zo maar eventjes 821 kilometer. In Eco-modus zou de Nathalie zelfs 1.200 kilometer halen op een volle tank. Het hybride aandrijfgeheel ontwikkelt een systeemvermogen van 536 pk voor een maximumkoppel van 989 Nm, wat volstaat om de sportcoupé in 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om hem een topsnelheid van 306 km/u te bezorgen.
Wie is Roland Gumpert?
Roland Gumpert is niet de eerste de beste. In het verleden was hij baas van Audi Sport, waar hij verantwoordelijk was voor het rallyprogramma. Gumpert is een van de geestelijke vaders van de Audi Quattro en daarop gebaseerde Audi Sport Quattro, de rallywagens waarmee de Duitse constructeur de begindagen van de Groep B-racerij kleurde. Daarna startte de in Ziegenhals geboren en in Ingolstad getogen Duitser zijn eigen sportwagenmerk op, wat in 2005 tot de Apollo leidde. Die supersportwagen werd aangedreven door een opgevoerde V8 van Audi-origine. De Apollo zou opgevolgd worden door de Tornado. Dat ambitieuze avontuur liep slecht af, want Gumpert stapte uit het project dat hij zelf opgestart had. Van de geplande oplage wist hij slecht een fractie te verkopen, waardoor hij jarenlang op de rand van het faillissement balanceerde.
Uiteindelijk zou een investeringsgroep uit Hong-Kong de Gumpert Sportwagenmanufaktur overnemen en een doorstart maken als Apollo Automobil. De Apollo zou als basis dienen voor de Arrow, die later vervelde tot de Intensa Emozione. Intussen kroop het bloed waar het niet lopen kon. Want Roland Gumpert startte een nieuw project op, gebaseerd op de Gumpert Explosion Concept uit 2014. Het resultaat? Deze Nathalie, waarvan er 500 exemplaren gebouwd zullen worden. Prijskaartje? Tussen de 300.000 en de 500.000 euro...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!