De Honda Civic Type R Mugen zal met de hand worden geassembleerd voor twintig klanten. De driedeurs-Civic krijgt een 2.0 i-VTEC motor waar Mugen al zijn ervaring in F1- en GT-racen in heeft geïnvesteerd. Door te werken aan de inlaat en nieuwe nokkenassen te monteren, gingen zowel het koppel als het vermogen erop vooruit. Zo levert de Mugen 240 pk, tegenover 201 pk voor een standaard Civic Type R.
In de motor is verder nog gesleuteld aan de zuigers, de luchtfilter en de uitlaat in roestvrijstaal. Al die wijzigingen maakten een herprogrammering van de motorsturing noodzakelijk. Het vermogen wordt via een sperdifferentieel op de voorwielen losgelaten. De ophanging is volledig herwerkt, met nieuwe veren en dempers en voor de remmen zijn monobloc-klauwen met vier zuigers gebruikt. De lichtmetalen velgen wegen elk maar 7,85 kilo.
Op esthetisch vlak heeft Mugen de Civic nog agressiever gemaakt, vooral via een enorme dakspoiler. De voor- en achterschort zijn in composietmateriaal gemaakt. Het radiatorrooster is gesierd met een Mugen-logo. De auto is enkel verkrijgbaar in de kleur van Honda's racewagens, het "Championship White". Een Track-pack maakt de auto nog radicaler, met Recaro-kuipstoelen voorin, een verwijderde achterbank, temperatuur- en drukmeters voor de olie en het koelwater, circuitbanden die net straatlegaal zijn en een dataopslagsysteem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!