Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Honda CR-V

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-07-2012

De vierde generatie van de Honda CR-V komt eraan. Die is iets kleiner dan de huidige, maar heeft toch een grotere en praktischere koffer. Bovendien werd de SUV geoptimaliseerd om minder te verbruiken.

De nieuwe Honda CR-V zal in november zijn opwachting maken, na een officiële voorstelling op het salon van Parijs, in september. De SUV is qua stijl trouw aan die van de conceptcar die in maart in Genève werd onthuld. Hij lijkt ook sterk op het model dat al op de markt is in Noord-Amerika. Het grootste verschil zit in de voorbumper, die op de Europese versie een stukje lager komt. ''Onze' CR-V zal ook recht hebben op led-lichtblokken en echt chroom in plaats van het plastic waarmee de Amerikanen zich tevreden moeten stellen.

De nieuwe Honda staat op een aangepast platform van de vorige generatie. De wagen werd 30 millimeter lager en is ook iets korter dan voorheen. Toch bleef de interieurruimte gevrijwaard, doordat de voorruit met 60 millimeter naar voren werd geschoven. De vrijgekomen ruimte wordt vooral gebruikt om de bestuurder, die tevens over uitgebreidere verstelmogelijkheden beschikt, meer naar voren te plaatsen. Volgens de constructeur levert dat een meer berlineachtige rijhouding op. Verder werd de koffer ruimer. De laadlengte neemt met 14 centimeter toe (tot 157 centimeter), het laadvolume met 65 liter in minimumconfiguratie en met 140 liter met neergeklapte achterbank (respectievelijk 590 en 1670 liter). De bank neerklappen gaat bovendien automatisch, door aan een lus te trekken van in het interieur of door een hendel te bedienen van in de koffer.

Bij de lancering zal de CR-V kunnen beschikken over twee motoren, die afgeleid zijn van die van de CR-V van de derde generatie: de benzinemotor 2.0 i-VTEC met 155 pk en de diesel 2.2 i-DTEC met 150 pk. Ze kunnen wel betere verbruikscijfers voorleggen, mede dankzij de vlakke bodem. In combinatie met de tweeliter op benzine kan - voor het eerst op de CR-V - ook gekozen worden voor een versie met tweewielaandrijving. Die laat een CO2-normuitstoot van 170 g/km optekenen. De 4x4-varianten pakken uit met een nieuwe realtime vierwielaandrijving met een intelligente regeling van de trekkracht en kunnen respectievelijk een CO2-normuitstoot voorleggen van 174 g/km voor de tweeliter-benzine en van 153 g/km voor de diesel.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten