De Honda CR-Z beleeft deze week zijn debuut op het autosalon van Detroit in zijn Amerikaanse versie. Europa heeft echter recht op een eigen afgeleide, die in maart van dit jaar wordt onthuld op het autosalon van Genève. Die verschilt vooral van de vandaag onthulde CR-Z door twee extra noodzitjes achterin. De coupé wordt aangedreven door een 1.5-viercilinder die wordt bijgestaan door een 14 pk en 78 Nm sterke elektromotor. Deze tandem is goed voor 124 pk en 173 Nm en wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
In vergelijking met de Insight waarmee hij een deel van zijn techniek deelt is de CR-Z liefst 295 millimeter korter (3.650 millimeter), waarvan 115 millimeter van de wielbasis werd afgeschaafd (2.285 millimeter). Dankzij die ingekorte wielbasis in combinatie met bredere sporen zou de auto behoorlijk levendig moeten rijden. Ook zijn gewicht bleef beperkt, want hij is 40 kilo lichter dan de berline waar hij van is afgeleid. Honda heeft nog geen prestatiecijfers opgegeven en pakt liever uit met de relatief lage CO2-uitstoot van 117 g/km. De bestuurder kan kiezen tussen drie werkingsmodi voor het aandrijfgeheel, het stuur en de airco: Sport, Normal en Economy.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!