Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hopium Machina: waterstofauto uit Normandië

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-10-2022

Op het salon van Parijs heeft een nieuwe Franse constructeur zijn brandstofcelauto gepresenteerd. De Hopium Machina rijdt op waterstof en zal worden gebouwd in Normandië.

Normandië beschikt over waterstofproductiefaciliteiten in Vernon. Hopium, een nieuwe Franse constructeur die besloten heeft brandstofcelauto's aan te bieden, vestigt zich op een steenworp afstand daarvan. Het eerste model werd onthuld op de Mondial de l’Automobil in Parijs. Het gaat om een luxeberline die Machina werd gedoopt. Deze auto van 5 meter onderscheidt zich door zijn bumpers met kleine gaatjes erin. Ze zijn er niet voor de stijl, maar om het hele elektrische systeem te koelen: de waterstofbrandstofcel en de accu. Deze gaten in het "kinetische rooster" worden afhankelijk van de behoeften geopend of gesloten.

1.000 km

De Hopium Machina heeft elektromotoren die hem een totaalvermogen van 500 pk (368 kW) geven om de twee ton wegende vierzitter aan te drijven. De constructeur heeft ook een tijd van minder dan 5 seconden aangekondigd om van 0 naar 100 km/u te gaan. De topsnelheid zou 230 km/u bedragen. Met de waterstof opgeslagen in de tanks heeft de auto een rijbereik tot 1.000 km. Het duurt niet meer dan 3 minuten om te tanken. Het gas wordt gebruikt om de in kleine bufferbatterijen opgeslagen elektriciteit te produceren die nodig is om de motoren aan te drijven.

Orderboekjes geopend

Je kunt de Hopium Machina al bestellen. Zijn prijs (volgens de constructeur nog voorlopig) zal rond de 120.000 euro liggen. Voor dat geld krijg je een berline zonder achteruitkijkspiegels, die vervangen zijn door camera's. Binnenin, in de cockpit die "membraan" wordt genoemd, zijn de meeste bedieningselementen niet tactiel, maar haptisch. Het panoramadak en de ramen hebben een actief zonweringssysteem om het glasoppervlak aan de achterkant en bovenkant van het voertuig te verduisteren. Hopium hoopt 25.000 auto's per jaar te produceren...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten