Begin 2018 brengt Hyundai de opvolger voor de iX 35 FCEV op de markt. Dat wordt alweer een SUV met een brandstofcel. Hyundai heeft net het design van dat nieuwe model voorgesteld. In vergelijking met de FE Fuel Cell Concept die begin dit jaar in maart werd voorgesteld tijdens het salon van Genève zijn een paar nieuwe zaken opgedoken. Al behoudt het model in grote lijnen wel het ontwerp van de conceptcar.
Inspiratie in de natuur
Concreet houdt de SUV vast aan de brave lijnen van de SUV, waarvoor volgens de constructeur inspiratie is gezocht in de natuur. Zo vormen de dagrijlichten een horizontale lijn die aan de horizon moet doen denken. Maar de definitieve versie krijgt wel een radiatorrooster en de wielkasten krijgen randen in zwarte kunststof. In het interieur zou het instrumentenbord net ietsje hoger zijn geplaatst en is het dashboard digitaal geworden.
Beter rendement
Onder zijn SUV-kleedje verbergt het model drie even grote waterstoftanks. Volgens Hyundai haalt het aandrijfgeheel een rendement van 60 procent, of 9 procent beter dan de iX 35 FCEV. In theorie geraakt de SUV 800 kilometer ver. De elektromotor ontwikkelt tot 163 pk. Dankzij een nieuwe opbouw zou hij minder last hebben om te functioneren bij lage temperaturen, iets wat voor een branstofcel nog problematisch is. Blijkbaar kan deze SUV (waarvan de naam in januari wordt onthuld tijdens de CES van Las Vegas) temperaturen tot -30 graden Celsius aan. De marktintroductie volgt in de loop van 2018.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!