Hyundai stelt zijn nieuwe i10 voor op het salon van Frankfurt. Bewijs dat het merk het A-segment nog niet verlaat, dat echter steeds meer wordt verwaarloosd door de nieuwe milieunormen, die de kleinste wagentjes duurder hebben gemaakt. De Koreaanse stadswagen heeft een meer agressieve, gemoderniseerde lijn, vooral aan de voorzijde. Hij meet nu 3,67 m lang en heeft een 20 mm lager dak, terwijl de carrosserie tegelijk 20 mm breder is. De inzittenden genieten daarnaast van een langere wielbasis (2.425 mm) voor meer comfort en een lagere raamlijn voor een beter zicht naar buiten. De koffer heeft een volume van 252 liter en een 29 mm lagere tildrempel. Hyundai gaat de i10 aanbieden als 4- of 5-zitter.
Twee motoren
Onder de kap van de stadswagen vinden we een 1.0 MPi 3-cilinder die 67 pk ontwikkelt voor een koppel van 96 Nm, of een 1.2 4-cilinder met 84 pk en 118 Nm. De twee motoren worden aangeboden met een manuele of automatische vijfbak. De verbruikscijfers zijn nog niet bekend, maar de emissies wel: de 1.0 stoot minimaal 112 g CO2 uit per km met het Eco Pack (WLTP), equivalent aan 98 g CO2 volgens NEDC 2.0. Het Eco Pack is een 4-zitter met 14 inch wielen en een manuele transmissie met verlengde bakverhoudingen.
Connectiviteit
Hyundai wil een jonger cliënteel verleiden in een markt waar de kleine stadswagens de neiging hebben te verdwijnen, waardoor het merk niet beknibbelt op connectiviteitsmogelijkheden in de i10. Standaard krijgt hij een aanraakscherm van 8 inch, inductieladen en smartphoneconnectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel beschikt het platform Connected Car nog over een navigatie met POI-zoekfunctie, met de mogelijkheid om een traject uit te stippelen voor in de auto te stappen. Het pakket toont ook de locatie van de auto op je smartphone en de Hyundai Live-diensten geven verkeersinformatie en flitslocaties (in de landen waar het is toegestaan) in realtime. Tenslotte kan de i10 op vlak van veiligheid rekenen op Hyundai SmartSense, dat beschikt over een camera voor auto- en voetgangersdetectie en een grootlichtassistent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!