Binnen een paar maanden wordt het i30-gamma bij Hyundai uitgebreid met een nieuwe koetswerkvariant. De Koreaanse autobouwer haalde immers net het doek van de i30 Fastback. Binnen zijn segment is Hyundai daarmee de eerste om zich aan een “vijfdeurscoupé” te wagen en zich zo duidelijk te onderscheiden van de andere merken en hun klassieke vierdeursberlines met koffer.
Karaktervolle lijn
Concreet pakt deze i30 Frastback uit met een veel strakker koetswerk dat ook lager bij de grond ligt dan de vijfdeursvarianten van concurrenten als de Opel Astra, de Peugeot 308 en de Volkswagen Golf om er maar een paar te noemen. Ten opzichte van de klassieke i30 boet deze Hyundai 3 cm aan koetswerkhoogte in terwijl hij 10 cm langer is geworden. Maar ook al versterkt de totaallengte van 4,46 meter het “uitgerokken” effect van het koetswerk, dat de auto 5 millimeter lager zou liggen, valt nauwelijks op. Vanuit technisch oogpunt onthouden we enkel nog dat de i30 Fastback op een ophanging staat die 15% stijver is.
Beperkt aanbod
In het interieur hoef je je niet aan verrassingen te verwachten. Deze Fastback neemt de binnenzijde over van andere i30-modellen. Op uitrustingsvlak heeft deze Hyundai recht op een hoger opgesteld aanraakscherm (compatibel met Apple CarPlay en Android Auto), een file-assistent, een dodehoekwaarschuwing en een snelheidsregelaar. Tot slot biedt Hyundai onder de motorkap van deze i30 Fastback in een eerste fase slechts keuze uit twee benzinemotoren: de driecilinder 1.0 T-GDi van 120 pk of de viercilinder 1.4 T-GDi van 140 pk. De i30 Fastback zal in september een van de sterren van het salon van Frankfurt zijn en staat tegen het einde van dit jaar bij de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!