Aanvankelijk ging Hyundai voor Ioniq 7. De in 2021 voorgestelde designstudie die de productieversie aankondigde, kreeg immers de naam Seven Concept opgespeld. En dat klonk logisch, want dat volgde netjes op Ioniq 5 en Ioniq 6. Dat de marketingjongens en -meisjes er uiteindelijk voor kozen om hun elektrische vlaggenschip de Hyundai Ioniq 9 te dopen, komt waarschijnlijk door naamgeving van de technisch nauw verwante EV9.
Je wil de autowereld toch duidelijk maken dat je op minstens hetzelfde niveau speelt als je neef bij Kia. Het geeft Hyundai tevens de kans om het gamma verder aan te vullen met nog meer elektrische Ioniq-modellen. De Ioniq 9 krijgt sterke concurrenten tegenover zich, van de BYD Tang tot de Volvo EX90.
Een futuristische mix van stijl en efficiëntie
De Hyundai Ioniq 9 rijdt zich in de spotlights van de Los Angeles Auto Show als een elektrische SUV met een koetswerklengte van 5,05 meter, de wielbasis bedraagt 3,13 meter. Het organische lijnenspel oogt minder geblokt dan dat van de Kia EV9 en komt met een gunstige aerodynamica: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,26 (cx-waarde). Met zijn pixelverlichting sluit het design netjes aan bij dat van de andere Ioniq-modellen, al oogt het futuristische ontwerp wel wat minder gewaagd dan dat van de Ioniq 5 en de Ioniq 6. Tenzij je oog over die wielkasten zou vallen.
Het interieur van de nieuwe Hyundai Ioniq 9 combineert een dashboard met gebogen displays met duurzame materialen en drie zitrijen. Dan heb je de keuze tussen een configuratie met zes of met zeven plaatsen, met stoelen die je kan draaien om een loungy sfeertje te creëren. Dankzij het zogenoemde Dynamic Body Care System met drukpuntmassage en vibrerende zetels belooft Hyundai een hoogstaand comfort bij langere ritten. Het laadvolume varieert van 620 tot 1.323 liter, de frunk in de voorzijde doet daar nog eens 88 liter bovenop. Of 56 liter als je voor de AWD-versie zou opteren.
Specs, prestaties en laadkenmerken
De nieuwe Hyundai Ioniq 9 debuteert in het voorjaar van 2025 in Zuid-Korea en de Verenigde Staten, Europa en dus België zullen wat langer moeten wachten. Dan zal je de keuze hebben tussen drie varianten die allemaal gebruikmaken van dezelfde batterij van 110,3 kWh. De Hyundai Ioniq 9 beschikt over een 800-voltsysteem dat kan snelladen aan maximum 350 kW, zodat ervoor zorgt dat 24 minuten volstaan om de batterij weer op 80% van zijn maximumcapaciteit te brengen.
- Hyundai Ioniq 9 RWD Long Range: 160 kW/218 pk (achteraan)
- Hyundai Ioniq 9 AWD Long Range: 70 kW/96 pk (vooraan) + 160 kW/218 pk (achteraan)
- Hyundai Ioniq 9 AWD Performance: 2 x 160 kW/218 pk (voor- en achteraan)
Het rijbereik van de achterwielaangedreven Hyundai Ioniq 9 RWD Long Range-versie bedraagt 620 kilometer, terwijl de vierwielaangedreven AWD-variant een trekvermogen van 2,5 ton belooft. De Performance sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!