De nieuwe Kappa-motor van Hyundai is tegelijk licht en innoverend en zou een gemiddeld normverbruik van 5,0 l/100 km mogelijk moeten maken (119 gram CO2 per kilometer). De 1.248 cc grote viercilinder ontwikkelt 78 pk bij 6.000 o/m en levert een relatief hoog koppel van 118 Nm bij 4.000 o/m. Het motorblok, dat is gemaakt uit drukgegoten aluminium, weegt droog slechts 82,4 kilo (met manuele versnellingsbak). Hij zal worden aangeboden in de kleine i10, maar ook in de i20, die begin oktober in Parijs wordt onthuld.
Het meest opvallende technische kenmerk is de naast de hartlijn opgestelde krukas. Dat betekent dat het hart van de cilinder niet loodrecht bovenop de krukas staat, waardoor de zijdelingse belasting die wordt gecreëerd door de zuigerslag kan worden gereduceerd. Die oplossing, die Hyundai trouwens al eerder gebruikte, vermindert de productie van geluid en trillingen. Verder is de vorm van de zuigermantel geoptimaliseerd om hem compacter en lichter te maken.
Daarnaast doet de viercilinder een beroep op een nieuw type bougie met een groter bereik, speciaal gevormde klepveren en een drijfriem voor de randorganen die geen mechanische zelfspanner nodig heeft. Ten slotte wordt de Kappa aangestuurd door twee 16 Bits-microprocessoren van 32 Mhz voor een digitale controle van de ontstekingstijd, het stationaire toerental, de pingeldetectie en de uitstoot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!