Infiniti ziet de FX50 als een kruising tussen een SUV en een sportwagen. Om die claim waar te kunnen maken, kan de Japanner rekenen op een bijzondere look en een vijflitermotor van 390 pk en 500 Nm met variabele klepbediening VVEL (Variable Valve Event & Lift). Deze V8 met tweeëndertig kleppen wordt gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. De vierwielaangedreven cross-over staat verder op een actieve ophanging en heeft vierwielsturing. Amerikanen zullen in de nieuweling de trekken van het vorige model herkennen, de FX45 die over de plas al enkele jaren te koop is, terwijl de Europese klant eind 2008 deze luxueuze SUV met zijn lange motorkap zal ontdekken.
Meer details
Deze FX50 speelt de troefkaar van de stijl en heeft een opvallende snuit. De daklijn, de lengte van de motorkap, de wielbasis, de wielkasten en de velgen van 20 of 21 duim geven hem een dynamische en agressieve look. Luxe aan boord wordt verzekerd door de uitrusting, net zoals door de aanwezigheid van echt hout en elementen in zwart kwarts of chroom. De stoelen verdienen ook een woordje uitleg. Ze zijn namelijk uitgerust met een systeem dat luistert naar de naam Automatic Driving Position. Dit systeem regelt automatisch de stoel, het stuurwiel en de buitenspiegels in de gewenste positie.
Met de look van de FX gaat een Cx-waarde van 0,35 samen. De ingenieurs hebben gestudeerd op de luchtcirculatie rond de auto en hebben zich daarbij met name geconcentreerd op de voorbumper, de hoek van de achterspoiler en zelfs de vorm van de achterlichten. Deze SUV maakt gebruik van hetzelfde FM-platform als de G37 berline en coupé. Het gewicht is in een verhouding van 54/46 verdeeld over de voor-en achteras. Ten slotte is het zelfdragend koetswerk ontworpen om de inzittenden bij een ongeval te beschermen. Infiniti steekt trouwens zijn ambitie om vijf sterren te halen op de EuroNCAP-test niet onder stoelen of banken.
De automatische versnellingsbak geeft met de Adaptive Shift Control (ASC) telkens een dot tussengas als er wordt teruggeschakeld. De Infiniti is standaard uitgerust met magnesium schakelspatels aan het stuur. Het ESP kan uitgeschakeld worden en de trekkracht wordt verzekerd door het ATTESA E-TS-systeem, dat de vier wielen controleert. Deze technologie die voluit "Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split" heet, verdeelt automatisch het koppel afhankelijk van de toestand van het wegdek en de rijomstandigheden. Bij het wegrijden wordt het koppel evenredig over beide aandrijfassen verdeeld. Bij normale weersomstandigheden zal de SUV daarna enkel zijn achterwielen aandrijven. Als het nodig is, kan een gedeelte van het vermogen naar de voorwielen worden geleid om problemen met de trekkracht of de wegligging op te vangen.
De FX50 stuurt ook zijn vier wielen. Het Rear Active Steer, dat tot de standaarduitrusting behoort, is een systeem dat de achterwielen laat meezwenken. Wanneer nodig draaien ze tot één graad van hun normale positie, afhankelijk van de stuurhoek van de voorwielen en van de snelheid van de auto. Het Rear Active Steer moet een hogere stabiliteit en een betere hanteerbaarheid garanderen. De Japanse constructeur gebruikte voor de ophanging vooraan en achteraan aluminium onderdelen die het niet-opgehangen gewicht moeten drukken. De Infiniti is bovendien standaard uitgerust met het CDC-systeem (Continuous Damping Control). Dat zijn speciale schokdempers die elektronisch worden gestuurd. Met behulp van sensoren wordt de demping continu aangepast naargelang de gekozen afstelling: Auto of Sport. Infiniti voorziet de FX50 van remmen met grote schijven met vier zuigers vooraan en twee zuigers achteraan. De afmetingen van de schijven werden aangepast aan de Europese rijomstandigheden (355x22 millimeter en 350x20 millimeter). Meer nog, de auto kan uit zichzelf afremmen als er een hindernis in zicht is. De FX50 beschikt immers over de intelligente snelheidsregelaar ICC en het remsysteem Intelligent Brake Assist die de afstand tot de voorligger meten met lasertechnologie. Bij het naderen van een file kan het systeem de auto afremmen tot volledige stilstand.
Ook al standaard op de FX50 is de Around View Monitor. Deze Infiniti-technologie gebruikt kleine camera's en sonarsensoren die rondom de auto zijn geplaatst. Zo krijgt de bestuurder op zijn scherm een beeld te zien van alle hindernissen die zich in de omtrek van de auto bevinden. Op dat scherm ziet hij een schaalmodel van zijn FX50 met alles errond om zonder brokken manoeuvres uit te kunnen voeren.
De Infiniti FX50 zal eind 2008 in Europa beschikbaar zijn. De Japanse constructeur zal eveneens een V6 in het gamma aanbieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!