De Jaguar F-Type SVR legt de lat nog een stuk hoger. De pittige Brit, die beschikbaar is als coupé en cabriolet, haalt 575 pk en 700 Nm dankzij een 5.0 V8-benzinemotor met drukvoeding. Die wordt standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving en een automaat met acht versnellingen, terwijl de V8 R met 550 pk beschikbaar blijft met achterwielaandrijving. De vierwielaandrijving toomt de SVR zeker niet in, want het team van Special Vehicle Operations veranderde het onderstel en beperkte het gewicht door bepaalde opties te schrappen (-50 kg), door een titanium uitlaat te kiezen (-16 kg) en door koolstof-keramische remmen te gebruiken (-21 kg).
Prestaties
De F-Type SVR haalt ook voordeel uit de nieuwe motorafstelling die uitgewerkt werd voor de speciale serie Project 7. Ook de versnellingsbak werd afgestemd op deze specificaties. 0 tot 100 km/u legt de SVR af in 3,7 seconden, in beide koetswerkversies. De topsnelheid bedraagt 322 km/u in de coupé en 314 km/u in de cabriolet. Dat allemaal met een nieuw geluid, dat erg leuk zou moeten klinken dankzij de ‘fanfare’ met vier uitlaten. De dynamische regeling van de vierwielaandrijving, de afstelling van het onderstel en de elektronische engelbewaarders zijn specifiek voor de SVR. Zo krijgt hij het karakter van een achterwielaandrijver en wordt tegelijk dagelijks gebruik mogelijk gemaakt, ook bij slecht weer.
Aerodynamisch
Door de aangepaste stroomlijn heeft de F-Type SVR ook enkele specifieke esthetische accenten. Zo werd de voorbumper iets breder om de grotere wielen te bedekken en de luchtweerstand te beperken. Ook de bumperschort en bodemplaat vooraan verlagen de luchtweerstand en verbeteren de motorkoeling, net als de luchtroosters in de nieuwe motorkap. De luchtstroom wordt verder nog in de juiste richting gestuurd door andere stroomlijnelementen, zoals een bodemplaat onder de achterwielophanging en een diffuser. Last but not least zorgt de wegklapbare achterspoiler voor de nodige druk bij hoge snelheden.
Nog meer
Binnenin de F-Type SVR nemen de twee inzittenden van de F-Type SVR plaats in exclusieve SVR-zetels met een gestikt ruitpatroon. De instrumenten en de centrale console zijn bekleed met suède. De bestuurder houdt een lederen SVR-stuur vast (suède in optie) met schakelhendels in geanodiseerd aluminium. Tot slot verspreidt het infotainmentsysteem met aanraakscherm zijn geluid met een vermogen van 380 of 770 watt. En wie een Apple Watch heeft, kan de deuren van zijn bolide openen of sluiten en bepaalde functies bedienen via zijn smartwatch. De F-Type SVR is beschikbaar vanaf deze zomer en kost 140.820 euro als coupé en 147.920 euro als cabriolet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!