Het XF-gamma krijgt een update. Voortaan kun je vierwielaandrijving laten plaatsen op de versie met tweeliter dieselmotor. Om het op te nemen tegen concurrenten als de Mercedes E-Klasse, BMW 5-Reeks, Audi A6 en Volvo S90 is dat natuurlijk essentieel.
Niet belachelijk
In eerste instantie wordt de tweeliter diesel uitgerust met deze transmissie, die analoog is aan het systeem dat de F-Type gebruikt. Ook al is de aandrijfgroep relatief bescheiden, de XF 2.0D AWD hoeft zich niet te schamen tegenover de chronometer. Hij legt 0 tot 100 km/u af in 7,9 seconden (nauwelijks twee tienden trager dan het model met achterwielaandrijving). Het verbruik is redelijk laag en de CO2-uitstoot blijft onder 129 g/km, ondanks 105 kg extra gewicht.
De Intelligent Driveline Dynamics (IDD), Jaguars sturing die al gebruikt wordt in de F-Type, is geïntegreerd in de transferbak en grijpt zowel anticiperend als corrigerend in. De IDD is ook verbonden met de dynamische stabiliteitscontrole (DSC), het Torque Vectoring-systeem dat het koppel verdeelt en JaguarDrive Control. We geven nog mee dat de XF blijft rijden als een achterwielaandrijver aangezien de kracht naar de achterwielen gestuurd wordt en de transmissie de hoeveelheid koppel voor de voorwielen regelt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!