De Kia Optima PHEV zet voet aan wal op het Europese continent, startende in Groot-Brittannië. De plug-inhybride versie van de Koreaanse berline onderscheidt zich een beetje van de rest van het gamma met een herwerkte stijl ten gunste van zijn stroomlijn. Zo beschikt hij meer bepaald over een geoptimaliseerde bumper en luchtinlaten. Daarmee bedraagt zijn Cx 0,25. De 2.0 GDi benzinemotor met 156 pk en de elektromotor met 68 pk (50 kW) zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 205 pk en een koppel van 375 Nm. Daarmee kunnen ze de auto van 1,7 ton tot een topsnelheid van 191 km/h drijven.
Verbruik
Het elektrische blok wordt gevoed door een lithium-polymeerbatterij van 9,8 kWh, die achter de achterbank geplaatst werd. Die slokt een deel van de brandstoftank op, die daardoor 15 liter kleiner is dan zijn evenknie met verbrandingsmotor. De koffer behoudt wel een laadvolume van 307 liter. De batterij heeft een laadtijd van drie uur nodig om een rijbereik van 54 kilometer aan te bieden. Het normverbruik bedraagt 1,7 liter op 100 kilometer (37 g CO2/km). Wetende dat de cijfers bekomen zijn bij een optimaal gebruik van de elektrische aandrijving, die tot 120 km/h autonoom kan werken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!