Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Kia Sorento in detail

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2014

Na een paar eerste beelden en vage info twee weken geleden geeft Kia vandaag heel wat extra details vrij over zijn nieuwe Sorento. De Koreaanse SUV debuteert in Parijs (4-19 oktober) en krijgt motoren met 172 tot 270 pk.

Een maand voor hij in Parijs officieel zijn debuut beleeft, geeft de Kia Sorento zich volledig bloot, met de eerste interieurbeelden en heel wat technische details. Zo weten we voortaan dat de SUV in Europa verkrijgbaar zal zijn met vijf motoren, met vermogens van 172 tot 270 pk. Het aanbod bestaat uit een 2.4-benzine met directe injectie, een 2.4 en een 3.3 met indirecte injectie en herwerkte 2.0- en 2.2-turbodiesels. De ingenieurs van het merk hebben aan het chassis getimmerd, zelfs al is de architectuur dezelfde als bij de huidige generatie. Hij krijgt echter wel een stuurbekrachtiging waarvan de elektromotor rechtstreeks op de tandheugel is geplaatst en niet langer op de stuurkolom.

We weten al dat de nieuwe generatie van de Kia Sorento 95 millimeter langer wordt, want hij groeit tot 4.780 millimeter. Ook de breedte neemt toe, met 5 millimeter, tot 1.890 millimeter. De zevenzitter haalt vooral voordeel uit een 80 millimeter langere wielbasis (2.780 millimeter). Die verlenging wordt visueel versterkt door de auto 15 millimeter lager te maken (1.685 millimeter). De koffer groeit van 515 naar 605 liter in vijfzitsopstelling. Als optie kan hij met een elektrische kofferklep worden uitgerust, zodat bagage niet meer op de grond moet worden gezet om in de koffer te kunnen.

Volgens Kia is de algehele structuur stijver geworden. Door dat te koppelen aan extra geluiddempende materialen, zou de auto veel stiller moeten zijn geworden en minder trillingen moeten doorgeven. Het koetswerk bestaat voortaan voor 52,7 procent uit hogeweerstandsstaal, tegenover 24,4 procent vandaag, terwijl ook meer warmtegevormd staal is gebruikt (10,1 procent) voor meer weerstand bij botsingen. De actieve veiligheid omvat een hele waaier aan elektronische rijhulpmiddelen, zoals een antibotsradar, een spoorassistent en een verkeersbordherkenning. In 2015 komt de grote Koreaanse SUV bij ons op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten