De voorwielaangedreven Kia Soul wordt gelanceerd met een motorgamma dat kan worden aangepast naargelang van de markt. De topmotor wordt een tweeliter-benzine van 142 pk (bij 6.000 o/m) en 186 Nm (bij 4.600 o/m). Een trapje lager zijn er twee 1,6 liter grote viercilinders: één op benzine en één op diesel. De benzineversie heeft een aluminium blok en ontwikkelt 126 pk (bij 6.300 o/m) en 156 Nm (bij 4.200 o/m). De VGT-diesel levert eveneens 126 pk (bij 4.000 o/m), maar zijn koppel bereikt een waarde van 255 Nm vanaf 2.000 o/m. Beide zestienhonderds worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar de tweeliter kan ook gecombineerd worden met een viertrapsautomaat. Van de diesel wordt een toegeknepen versie met 115 pk aangeboden op de markten die daarvoor fiscale voordelen bieden.
De Kia Soul is een vijfdeurshatchback met een koetswerklengte van 4.105 millimeter en een relatief lange wielbasis van 2.550 millimeter. Deze stads-SUV is ook vrij hoog (1.610 millimeter), wat wordt onderstreept door de grote bodemvrijheid en de hoge gordellijn. Deze gegevens bevestigen het verkoopargument van de Koreaanse constructeur dat de toegang en de binnenruimte belangrijke troeven zijn van de Soul. Vijf personen zouden comfortabel kunnen plaatsnemen in deze stadsauto in SUV-gedaante, waarvan de productieversie begin oktober wordt onthuld op het salon van Parijs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!