Krugger maakte eerst naam als maker van uitzonderlijke motorfietsen, die prestigieuze prijzen met wereldwijde erkenning binnensleepten. Mooie, maar ook efficiënte en krachtige moto’s, waarmee sommige klanten zelfs op reis gingen met hun eigen Krugger. De sterkte van Fred? Een zorg voor detail tot in het extreme (“zelfs daar waar je het niet ziet”), een strenge selectie van materialen, maar ook gereedschap waarmee hij met de hand stuk voor stuk maakt wat we kunnen beschouwen als echte auto- en motokunst.
Ongeveer 3 jaar geleden kreeg Kruger een speciale bestelling binnen van twee Luikenaren die bekend zijn in de zakenwereld. André Dupont (die fortuin maakte in de textielindustrie) en mediaman François Fornieri, CEO van Mithra. De twee vrienden zijn gepassioneerd door auto’s en kunst en kiezen Fred Bertrand om een juweel van een auto te ontwerpen, 100% made in Belgium. De FD staat voor Fornieri Dupont. Er is maar één richtlijn: Bertrand beslist alles!
Streamline
De eenzitter is indrukwekkend. Zijn stijl haalt inspiratie uit de Streamline-stroming uit de jaren ’30, in de nasleep van de Art Deco, waarbij het industriële design evolueerde in een meer aerodynamische en vloeiende stijl. Een van de vaders van deze beweging is de Frans-Amerikaanse Raymond Loewy. Het is rauw, simpel en verschrikkelijk gelikt. De kleur is een oud blauw dat werd gekozen uit een waaier van 150 andere soorten blauw en zijn inspiratie haalt bij de Bentley Blue train. Het is Frédéric Bertrand die hem heeft gekozen, net als al de rest, zoals de gelukkige eigenaar François Fornieri uitlegt: “We hebben carte blanche gegeven aan Fred, hij is de kunstenaar, de specialist voor wie het absoluut noodzakelijk is om van een totale vrijheid te genieten om het uitzonderlijke naar voren te brengen. We kunnen zien wat dat geeft, het zal graag en niet graag gezien worden. Dat is de kunst. Ik heb de auto zelf pas deze week ontdekt, ik wou hem nog niet zien, net om mij helemaal niet te mengen in het creatieve proces.”
Een auto geïnspireerd door de jaren ’30 en ontworpen in de tijdgeest, dat wil zeggen: zonder CNC, Autocad en alle andere computertools. Enkele schetsen, heel duidelijke en precieze ideeën en voor de rest een kwestie van manuele kunde. En nog belangrijker, geen enkel stukje plastic. Wat Frédéric niet zelf kan, laat hij doen in onderaanneming bij vaklui van de Luikse regio die voldoen aan zijn graag van perfectionisme, of het nu gaat om leer, verf of het maken van bepaalde onderdelen.
Bentley-W12 en elektromotor
We weten dat François Fornieri een groot Ferrari-liefhebber is, waarom dan een Bentley-motor? “Door de tijdsgeest strikt te volgen. Ferrari bestond nog niet in de jaren ’30, terwijl Bentley al een goede reputatie had”, legt Fred uit. Een moderne twaalfcilinder van 6 liter en 750 pk tegen de rug van de piloot voor een totaalgewicht van 1.250 kilo, we kunnen ons er iets bij voorstellen… Dat gezegd zijnde, om gemakkelijk en stil te kunnen rijden, is er een kleine elektromotor die vermijdt dat het concert van de 12-cilinder in gang moet worden gestoken.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om van deze auto een snelheidsrecordbreker te maken, bijvoorbeeld op de zoutvlaktes van Bonneville, waar Fred Krugger zich al heeft bewezen met zijn moto’s. Maar terwijl het project vorm kreeg en het resultaat steeds mooier begon te worden, is de auto in de wereld gegleden van de concours d’élégance. De Krugger FD wordt voorgesteld op de Zoute Grand Prix, vervolgens op het salon van Brussel voor de Dream Cars-expo, alvorens andere grote evenementen op de aardbol af te doen, zoals Goodwood, maar misschien ook wel Pebble Beach of Villa d’Este. De Luikenaren zijn er klaar voor, en ze hebben gelijk! Meer details en een interview met de kunstenaar volgen binnenkort…
Copyright foto's: Thierry Dricot
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!