Dat de Lamborghini Aventador LP700-4 maar 2,9 seconden nodig heeft om op te trekken van 0 tot 100 km/h is voldoende bewijs van het supersportieve karakter van de opvolger van de Murcielago. De Aventador (naar de stier die in 1993 in Saragossa de Trofeo de la Peña La Madroñera won) wordt aangedreven door een nieuwe, overlangs centraal opgestelde twaalfcilindermotor met een cilinderinhoud van 6,5 liter en een vermogen en koppel van 700 pk en 690 Nm. De gerobotiseerde zevenversnellingsbak ISR (Independent Shifting Rods) en de permanente Haldex-vierwielaandrijving van de vierde generatie helpen om al dat geweld onder controle te houden. De topsnelheid van de coupé bedraagt 350 km/h.
De auto is 4,78 meter lang en heeft een wielbasis van 2,7 meter, terwijl hij slechts 1.136 millimeter hoog is. De zelfdragende structuur is van koolstofvezel, waardoor de Aventador maar 1.575 kilo weegt. De ophanging en de schokdemping zijn vergelijkbaar met de systemen die in de formule 1 worden gebruikt, terwijl de stuurinrichting drie bekrachtigingsniveaus biedt die afhangen van de gekozen rijmodus. Instappen doe je via naar boven scharnierende deuren. Voor het dashboard werd inspiratie gehaald uit de moderne luchtvaart. Alle technische informatie is terug te vinden op een TFT-lcd-scherm achter het stuur. Het scherm op de middenconsole dient dan weer voor het navigatie- en multimediasysteem. De eerste leveringen worden veracht voor eind deze zomer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!