Lamborghini heeft voor Genève gekozen om de laatste evolutie van zijn Aventador, de S, voor te stellen. Een model dat 730 pk aankondigt, maar ook andere aanpassingen. Zo werd de stroomlijn van de bolide herwerkt met meer bepaald een nieuwe voorbumper, die de downforce op de voortrein met 130 procent laat toenemen. Achteraan krijgt hij een spoiler, die verstelbaar is in drie posities. Die kan de kracht op de achtertrein met 50 procent laten toenemen en laat de luchtweerstand met zo’n 400 procent dalen, in de meest gunstige stand.
6.5-V12
De 6,5 liter grote V12 ontwikkelt overigens voortaan 730 pk, ofwel 40 paardjes meer dan voorheen voor een koppel van 690 Nm. Een kracht die bekomen wordt dankzij een nieuwe afstelling van de variabele distributie, het inlaatsysteem en een verhoging van het maximale toerental van 8.350 naar 8.500 o/min. Een nieuwe uitlaat is ook van de partij en die zal 20 procent lichter zijn. Met een dergelijke mechaniek zal hij de sprint van 0 naar 100 km/h afleggen in 2,9 seconden en zal zijn topsnelheid de 355 km/h overschrijden. Om zo’n prestaties te bereiken heeft Lamborghini het variabele distributie- en inlaatsysteem aangepast van de atmosferische motor, terwijl ook het ook het toerental optrok van 8.350 o/min naar 8.500 o/min. De gerobotiseerde bak met zeven verhoudingen blijft behouden, net als het gewicht van de auto (1.575 kilo), waardoor uiteraard een verbeterde verhouding gewicht/vermogen bekomen wordt.
Chassis
De zelfdragende kooi van koolstof blijft uiteraard dezelfde, maar maakt gebruik van nieuwe vierwielsturing – een primeur op een productie-Lamborghini. Het systeem zou de levendigheid en de stabiliteit bij hoge snelheden ten goede komen, terwijl het de wendbaarheid bij lage snelheden positief beïnvloedt. De nieuwe afstellingen van de schokdempers zorgen overigens voor een snellere reactie. Onder de andere aanpassingen merken we ook een ESP op die sneller tussenkomt, maar ook een vierwielaandrijving waarmee meer koppel op de achterwielen losgelaten kan worden (tot 90 procent).
Boordtechnologie
Er werd een nieuwe rijmodus toegevoegd aan de drie bestaande (Strada, Sport en Corsa). Het gaat om de Ego-modus, waarmee de afstellingen van de overbrenging, de motor of de ophanging gepersonaliseerd kunnen worden. Binnenin krijgt het interieur een nieuw TFT-aanraakscherm dat standaard over Apple Carplay beschikt. Stefano Deminicali, CEO van Lamborghini heeft verklaard dat “deze nieuwe generatie van de Aventador de mijlpalen neerzet op het vlak van technologie en prestaties”. En dat lijkt ook zo te zijn. Het model zal beschikbaar zijn vanaf april 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!