De productie van de Gallardo is na tien jaar en 14.022 stuks gestopt en daarom onthult Lamborghini vandaag zijn opvolger: de Huracan LP 610-4. Centraal achterin hebben de ingenieurs uit Sant' Agata Bolognese net zoals in zijn voorganger een 5.2-V10 gemonteerd, die is gekoppeld aan een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling, de Lamborghini Doppia Frizione (LDF). Die kent drie werkingsmodi: Strada, Sport en Corsa. Die programma's beïnvloeden niet alleen de versnellingsbak, maar ook de motorsturing, de uitlaatklank, de trekkrachtverdeling en de werking van de stabiliteitscontrole. Een scherm van 12,3 duim in de cockpit geeft daarbij alle vereiste technische informatie en verzorgt ook de entertainment en de navigatie.
Met zijn 610 pk en 560 Nm voor een leeggewicht van slechts 1.422 kilo kan de Huracan naar 100 km/h spurten in 3,2 seconden. 200 km/h staat na 9,9 seconden op de teller en hij trekt door tot 325 km/h. Om de Euro 6-norm te halen, zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd om het verbruik van het beest terug te dringen. Zo kondigt de constructeur een normverbruik aan van 12,5 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 290 g/km oplevert. Nieuw voor Lamborghini is dat de verlichting volledig met led-lampen gebeurt. De supersportwagen wordt in maart onthuld op het salon van Genève, maar vanaf januari wordt hij in meer dan 60 steden op exclusieve evenementen aan kandidaat-kopers getoond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!