Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Leapmotor wil scalp van Dacia

Geschreven door Steven Appelmans op 02-08-2024

Voor wie het nu in Shanghai hoort donderen: Leapmotor is het zoveelste Chinese (budget)merk dat de oversteek maakt. Met dat grote verschil dat het dat doet onder de vleugels van Stellantis.

Leapmotor staat sinds kort broederlijk naast Opel, Peugeot, Citroën, Fiat en alle andere merken van het Stellantis-portfolio. Waarbij het Chinese merk wat wordt gezien als het Dacia-equivalent van de groep. Weliswaar in elektrische vorm, want Leapmotor stuurt enkel batterijwagens de oceaan over.

In eerste instantie worden dat de kleine T03 en de middenklasse-SUV C10. Die eerste is een Smart Forfour-look-a-like die met zijn 39 kWh-batterij 403 kilometer moet halen. Een Chinese waarde die met een grote zak zout mag genomen worden, wat niet wegneemt dat - als het ding zelfs nog maar de helft haalt - dat eigenlijk een best behoorlijke autonomie is. Uiteraard kan je je laven aan de nodige digitale bling (met onder andere een 10,1 duim groot aanraakscherm) terwijl er zelfs gesproken wordt over enige praktisch gemak.

Europese productie

Voor de C10 liggen de kaarten wat anders. Die moet zich zien te bewijzen in het hypercommerciële C-segment. Een missie waarvoor hij rekent op zijn vlot (maar ook wel vrij generische) design, zijn 231 pk sterke elektromotor (al is het nog maar de vraag of die naast de standaard 52,9 kWh-batterij ook gekoppeld zal kunnen worden aan het 69,9 kWh-pakket van het merk) én zijn al even scherpe prijs. Op de thuismarkt verlapt Leapmotor zijn C10 voor een equivalent van 16.485 euro. 

Allicht zullen daar voor de Europese versies nog wel wat Euro's bijkomen. Zij het evenwel niet door de extra importtaksen. Door de banden met Stellantis zouden de voor onze bestemde Leapmotors namelijk in Europa worden gebouwd. Zo loopt de T03 naar verluidt al naast de Fiat 500 en Jeep Avenger van de band in Tychy, Polen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten