De Lexus GS werd in augustus jongstleden onthuld op de elegantiewedstrijd van Pebble Beach in de Verenigde Staten, maar heeft pas bij zijn oversteek naar Frankfurt vorige week zijn hybride variant blootgegeven. De reisberline GS 450h wordt aangedreven door een 3.5-benzinemotor met 290 pk, een V6 die volgens de Atkinson-cyclus functioneert. Die wordt bijgestaan door een watergekoelde elektromotor met permanente magneet. Hun gezamenlijk vermogen bedraagt 343 pk (252 kW), terwijl het koppel aftopt op 345 Nm. De hybride module haalt zijn stroom uit een nikkel-metaalhydride batterij.
De GS 450h kan volledig elektrisch, volledig op de benzinemotor, ofwel met beide krachtbronnen gecombineerd werken. Een Sport-knop drijft de voeding van de elektromotor op van 500 naar 650 Volt. Het normverbruik van 6,3 l/100 km moet een CO2-uitstoot van 145 g/km opleveren, al zijn die waarden nog niet gehomologeerd. De sprint naar 100 km/h duurt maar 5,9 seconden, terwijl de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
De nieuwe Lexus GS heeft een nieuw, rechthoekig radiatorrooster. Markant detail zijn de L-vormige led-dagrijlichten. Technisch gezien staat de GS op een nieuw, stijver platform. In het interieur is een verzorgde afwerking te vinden en het multimediasysteem bulkt van de high-tech gadgets. De bestuurderspost is volledig herwerkt, met een nieuwe stoel en een beter geplaatste stuurkolom. Het dashboard is volledig nieuw en de ergonomie is grondig herbestudeerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!