De eerste Lexus NX was niet echt moeders mooiste, deze tweede generatie wordt dat evenmin. De designers bleven trouw aan het stoere voorkomen van de SUV, je kan het met enige kwade wil zelfs behoorlijk bombastisch noemen. Maar goed, daarmee lijken alle auto’s gelukkig ook niet op elkaar. Lexus zelf noemt het trouwens wel ‘functionele schoonheid’. Met zijn nog altijd wat vreemd gevormde en zelfs nog iets groter geworden rooster, de relatief kleine zijramen, de scherpe lijnen in de flanken en de wat op een… pijl lijkende achtersteven zal de auto zich zeker niet makkelijk met een concurrent laten verwarren.
Als Lexus er bij ons tenminste ook wat klanten voor vindt, dat bleek voor de eerste generatie van de NX in elk geval behoorlijk moeilijk. Wereldwijd werden van de eerste generatie een dikke 170.000 stuks verkocht, een groot succes was dat niet. Vandaar dat de constructeur het ook zelf over het ‘potentieel voor een grotere marktpenetratie’ heeft. De op enige originaliteit beluste klant die zich straks aan deze opvolger waagt, zal dan ook eindelijk kunnen opteren voor plug-inhybride.
Eindelijk als PHEV
Naast de Lexus NX 350h met de zich nog altijd enkel tijdens het rijden opladende batterij, komt er ook een plug-inhybride NX 450h+. Die combineert zijn bekende 2,5 liter op benzine met een door een batterij van 18,1 kWh van energie voorziene en dan ook voor de vierwielaandrijving zorgende elektromotor. Samen leveren ze tot 306 pk, de spurt naar 100 km/u lukt in iets meer dan 6 seconden en het verbruik en CO2-uitstoot bedragen respectievelijk een kleine 3 liter (per 100 kilometer) en nog geen 40 gram (per kilometer). Het zijn WLTP-cijfers, net als het elektrische rijbereik van 63 kilometer.
De ingenieurs stellen dat er bij een lege batterij nog altijd een efficiënte vorm van ‘zelfoplading’ gebeurt, de Lexus NX zou ter zake zo’n 20% beter scoren dan de gemiddelde concurrent. De klassiekere 350h is 242 pk sterk, spurt naar 100 in 7,7 seconden en kan toch ook een 10% lagere CO2-uitstoot voorleggen dan de 300h van de eerste NX-generatie. Er is keuze uit voor- en vierwielaandrijving, in beide gevallen met een trekvermogen van 1.500 kilo.
Groter, ruimer en slimmer
De in alle richtingen lichtjes gegroeide Lexus NX staat op het GA-K-platform van de Toyota-groep, de Japanse constructeur vermeldt het verlaagde zwaartepunt, de bredere sporen en de betere gewichtsverdeling over de assen. Vooraan zitten MacPhersons, achteraan dubbele driehoeken. Samen met de stijvere structuur moet het voor een sportiever rijgedrag zorgen. Het Tazuna gedoopte en wat ruimere interieur krijgt een nieuw multimediasysteem met keuze uit schermen van 9,8 en 14 duim, de ontwerpers beloven een grote gebruiksvriendelijkheid. Heel wat functies kunnen vanop het stuurwiel worden geactiveerd, met via het head-updisplay een projectie op de voorruit.
De klassieke hendels om de deuren langs binnen te openen zijn vervangen door een knop, er even op drukken volstaat. Als er net een fietser of voetganger passeert, wordt er automatisch ‘gewacht’. De laadruimte van beide varianten is even groot, de batterij en elektromotor van de 450h+ verandert daar niets aan. Zoals je van dit soort premiumauto en zeker van een Lexus mag verwachten, zijn alle gangbare veiligheidssystemen voorzien. Ze worden gegroepeerd onder de naam Safety System + en komen zeker op de Europese versies zowat allemaal standaard.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!