Het hybride aandrijfgeheel van de Lexus NX bestaat uit een 2.5-viercilinder op benzine met Atkinson-cyclus, gekoppeld aan twee elektromotoren. Het geheel is samen goed voor 197 pk en een gemiddeld normverbruik van 5 l/100 km (116 g/CO2 km). De twee elektromotoren worden echter niet altijd samen aangesproken: in normale omstandigheden werkt slechts één van de twee mee en is de NX een voorwieltrekker, maar de achteras heeft een eigen elektromotor die van deze cross-over een vierwielaandrijver maakt. Op andere markten zal Lexus ook nog een benzinevariant aanbieden: de NX 200t, met een tweeliter-compressor van 238 pk.
Daarnaast mag de NX de nieuwe generatie inwijden van de adaptieve variabele ophanging (AVS), die werkt met 30 regelniveaus in plaats van 9. Ook het veiligheidsarsenaal is compleet, met onder meer een systeem dat de inzittenden op een impact voorbereidt (PCS), een stabiliteitscontrole (VSC), een adaptieve snelheidsregelaar (ACC), een spoorassistent (LKA) en de dodehoekcontrole BSM. Verder beschikt hij over automatisch grootlicht (AHB) en ledlichten met 90 diodes. Camera's kunnen 360 graden rond de auto kijken, terwijl er ook een functie is die waarschuwt voor achteropkomend verkeer (RCTA) - nuttig om achteruit uit een parkeerplek te rijden.
In het interieur vinden we stoelen die elektrisch verstelbaar en neerklapbaar zijn - dat kan voorin, achterin en van in de koffer. Opmerkelijk is ook de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden: op voorwaarde dat je toestel compatibel is met de Qi-technologie, hoef je het enkel maar in een speciaal vak te leggen. De verschillende systemen van de auto laten zich bedienen via een aanraakscherm en de bestuurder kijkt uit op een head-updisplay. Voor de liefhebbers komt er ook een F Sport-variant, met een specifieke grille en een stuggere ophanging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!